ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ
1
Timestamp1. Sukupuoli2. Asema kirkolliskokouksessa:3. Asuinpaikka4a. Uudet uskonnolliset yhteisöt4b. perustelut5a. Kirkon kehityssuunta5b. perustelut6a. Kirkon vihkimisoikeus6b. perustelut7a. Kirkon asema ja verotusoikeus7b. perustelut
2
2/17/2015 13:10:27miespappisjäsenmuu kaupunkitervetulleita haastajia kirkolleErilaisten uskonnollisten yhteisöjen määrä vääjäämättä kasvaa, mutta ei niitä tarvitse nähdä kilpailevina. Uskon, että ainakin ne ryhmät, jotka jäävät kirkon ulkopuolelle, ovat pieniä. Isompi kysymys on, että miten kirkossa tarjotaan tilaa erilaisuudelle ja moninaisuudelle.kirkon nykyinen tilanne on tyydyttäväKirkossa on jo nyt tilaa monenlaisille äänenpainoille. Nyt pitäisi lisätä vuorovaikutusta eri tavoin ajattelevien kesken. kyllä ja siunata kaikki avioliitot, myös samaa sukupuolta olevien liitotVaikea kysymys. Mielestäni kirkossa pitää käydä perusteellinen keskustelu, ja tehdä vasta sitten linjaukset. Voi olla, että vihkioikeudesta luopuminen ei ole järkevää, mutta sitäkin vaihtoehtoa kannattaa pohtia, kuten piispa Björn Vikström on ääneen pohtinut. Joka tapauksessa siunaus tulee antaa kaikille pareille,ei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyiselläänKirkon tehtävissä ja asemassa tulee tapahtua isoja muutoksia ennen kuin verotusoikeudesta on syytä luopua. Ja mitä oikeasti tarkoittaa tuo valtiokirkollinen asema?
3
2/17/2015 13:13:18miesmaallikkojäsenmaaseututervetulleita haastajia kirkolle
entistä liberaalimmaksi ja moniarvoisemmaksi yhteisöksi
ei, mutta tulee hyväksyä myös samaa sukupuolta olevien avioliittoei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyisellään
4
2/17/2015 13:14:02miesmaallikkojäsenmuu kaupunkitervetulleita haastajia kirkolleKun kristinuskon raitis opetus on väljehtynyt luterilaisessa kirkossa, niin on luonnollista, että elävä hengellisyys Suomessa etsii uusia uomia. Tärkeintähän on, että kerrotaan ilosanomaa Jeesuksesta ja toisarvoista, että minkä kirkon puitteissa se tapahtuu. Tietenkin on vaarana, että pienissä karismaattisissa seurakunnissa erilaiset hurmosliikkeet saavat valtaa, jos järjestöjen opetus ei ole kenenkään kontrollissa, mutta se riski on pienempi paha kuin luterilaisen kirkon nykyinen hengellinen kuivuus.uskovien hengellisesti tiiviimmäksi yhteisöksiKirkon ytimen pitää olla nousta Raamatun murtumattomalta pohjalta. Samalla täytyy muistaa, että luterilainen kirkko on kansankirkko, johon kuuluu eri syistä paljon ihmisiä, jotka eivät ole erityisen uskonnollisia. Heillekin on oltava tilaa kirkossa ja heidän on voitava kokea hyötyvänsä kirkkoon kuulumisesta. Nyt eri suunnat ovat lähdössä kirkossa ja tavallinen kansa vieraantuu siitä. Ihmiset eivät koe kansankirkkoa yhteiseksi tavoitteekseen ja eroavat helposti ymmärtämättä, mitä kaikkea hyvää työtä kirkko tekee, muutakin kuin ns. uskonnollista työtä. Suomen luterilainen kirkko on koko olemassaolonsa suurimmassa kriisissä.ei ja säilyttää nykyinen avioliittokäsitysAvioliitto kuuluu miehelle ja naiselle, näin on jo luomisessa säädetty. Maallinen valtio voi tehdä haluamiaan päätöksiä, mutta kirkon ei pidä lähteä hyppimään kulloistenkin ajan virtausten mukaan. Piispat Mäkinen ja Askola ovat tehneet suurta vahinkoa kirkolle luopumalla kristinuskon selkeästä avioliittokäsityksestä.ei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyiselläänKirkko ei ole valtionkirkko, vaan kansankirkko, joka hoitaa eräitä yhteiskunnallisia tehtäviä ja saa siitä asianmukaisen korvauksen. Valtionkirkosta puhuminen on ateistista propagandaa, jonka tarkoituksena on heikentää kirkon asemaa ja sen Suomessa tekemää hyvää työtä.
5
2/17/2015 13:21:47nainenpappisjäsenpääkaupunkiseututervetulleita haastajia kirkolleKristinusko on moni-ilmeistä. Kansainvälistä. Meidän pitää pystyä elämään keskenämme sovussa, erilaisina kristittyinä.
entistä liberaalimmaksi ja moniarvoisemmaksi yhteisöksi
Kristinusko elää ajassa. Perusasiat eivät muutu, mutta tapa olla kristitty on laaja asia.ei, mutta tulee hyväksyä myös samaa sukupuolta olevien avioliittoAvioliitto on sitoutumista näkyvästi ja juridisesti. Kirkko kunnioittaa sitoutumista eikä ole tarpeen tehdä eroa erilaisten liittojen välillä. ei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyiselläänValtio tarvitsee kirkkoa. Meillä on pitkä hyvä perinne yhteistyöstä.
6
2/17/2015 13:24:44miesmaallikkojäsenpääkaupunkiseututervetulleita haastajia kirkolleOvat tervetulleita sikäli, kuin asettuvat kirkkolain ja -järjestyksen mukaisiin periaatteisiin usko ja opin kannalta. Se on näyttö siitä, että kirkkomme on etääntynyt noista pyhistä arvoista ja niiden mukaisille liikkeille on tilausta. Mielellään kuitenkin kirkon sisällä.uskovien hengellisesti tiiviimmäksi yhteisöksiEdelleen niin, että kirkko on 'todellinen kansankirkko'. Sen sateenvarjon alle täytyy mahtua monenlaisia teologisestikin erilaisia yhteisöjä toinen toisensa kunnioituksessa.ei ja säilyttää nykyinen avioliittokäsitysAvioliitto on miehen ja naisen, luonnonmukainen liitto.ei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyiselläänKirkolla tulee olla oikeus verottaa jäseniään ja saada korvaus valtiolta siitä yhteiskunnallisesta työstä mitä se tekee kaikille Suomen kansalaisille, hautatoimi, kirkonkirjat ja kulttuurihistoriallisesti merkittävien rakennusten ylläpito.
7
2/17/2015 13:27:03miesmaallikkojäsenpääkaupunkiseututervetulleita haastajia kirkolleYksittäisellä yhteisöllä ei ole paljonkaan vaikutusta kirkolle mutta laajempana ilmiönä haastavat kirkkoa miettimään paitsi asemaansa uskonnollisena yhteisönä myös toimintatapojaan.en halua vastataLiberaali ja konservatiivi määritykset soveltuvat lähinnä kysymyksiin naispappeudesta ja avioliittokäsityksestä/vihkioikeuteen samaa sukupuolta oleville. Muissa yhteyksissä määrittelyillä voidaan tulla hyvinkin erilaisiin lopputuloksiin. En löytänyt 5a vastauksista vaihtoehtoa, joka olisi vastannut täysin käsitystäni siksi vaihtoehto "en halua vastata".kyllä ja siunata kaikki avioliitot, myös samaa sukupuolta olevien liitotAjan mittaan vihkioikeuden säilyttäminen mutta sen rajaaminen vain eri sukupuolta oleviin johtaa kestämättömään tilanteeseen.ei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyiselläänKirkon kannalta helpoin tapa kerätä "jäsenmaksu" . Muu ratkaisu aiheuttaa suuria sopeuttamistarpeita ja ison haasteen mm. kirkon eläkevastuulle. Lisäksi kehitys saattaa johtaa kohti "sulkeutuvaa kirkkoa", ei avaraa ja avointa kansankirkkoa.
8
2/17/2015 13:32:19miesmaallikkojäsenpääkaupunkiseutukasvava uhka kirkolleNe saattavat viedä jäseniä kirkolta ja/tai vievät Suomen ev.lut. kirkkoa minun mielestäni ei toivottavaan suuntaan, pois avarasta kansankirkollisuudesta.
entistä liberaalimmaksi ja moniarvoisemmaksi yhteisöksi
Kirkon sanomaa on päivitettävä yhteiskunnan, tiedon ja tieteen sekä ihmisten toiminta- ja ajatustapojen muuttuessa. Perussanoma ei muutu, mutta sen ilmaisutapaa on päivitettävä, jotta sen alkuperäinen tarkoitus toteutuisi.ei, mutta tulee hyväksyä myös samaa sukupuolta olevien avioliittoRakkaus ja kaikkien ihmisten tasa-arvo on kristillisen sanoman ydin ja sen mukaan on toimittava.ei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyisellään
9
2/17/2015 13:38:25miesmaallikkojäsenmuu kaupunkitervetulleita haastajia kirkollePakottaa kirkon kehittämään omaa toimintaansa. Samalla helpottaa päätöksentekoa kirkossa. Toisaalta, jos muutokseen ei reagoida tämä on uhka kirkolle.uskovien hengellisesti tiiviimmäksi yhteisöksiVaihtoehdot liian rajattuja. Toisaalta kirkolla tulisi olla tarjottavaa erilaisille ryhmille. Jos näin ei ole ne muodostuvat kirkon ulkopuolelle tai väki jättää kirkon. Todellista kasvua tapatuu tällä hetkellä maailmassa vain uudenlaisissa hengellisissä yhteisöissä. Liberaalikirkot ovat riutuvia ja kuolevia kirkkoja.ei ja säilyttää nykyinen avioliittokäsitysMuutos nykykäytäntöön koituu kirkon kutistumiseen.ei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyiselläänKirkko ei kykene toimimaan,ei ainakaan lähitulevaisuudessa jos tämä muuttuu.
10
2/17/2015 13:39:46nainenmaallikkojäsenmuu kaupunkitervetulleita haastajia kirkollekirkon nykyinen tilanne on tyydyttäväei ja säilyttää nykyinen avioliittokäsitysei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyisellään
11
2/17/2015 13:43:23miespappisjäsenmaaseututervetulleita haastajia kirkolleKansankirkolla ei voi nykymaailmassa olla monopoliasemaa katsomusten markkinoilla. Siksi muut yhteisöt parhaimmillaan auttavat kirkkoamme kriittiseen itsetutkisteluun sekä vahvistumaan identiteetiltään luterilaisena uskonyhteisönä.uskovien hengellisesti tiiviimmäksi yhteisöksiEvankelisluterilainen kirkko ei tunnustuksensa mukaisesti ole mikään uskontohuoltolaitos tai seremoniapalvelu, vaan uskonyhteisö.kyllä ja siunata miehen ja naisen väliset avioliitotVastaus sisältyy kysymykseen. Sukupuolineutraali avioliitto on ristiriidassa kirkon avioliittokäsityksen kanssa. Kirkon vihkimisoikeus periytyy tunnustuksellisen valtion ajoilta. Kun yhteiskunta on sekularisoitunut, jännitteet ovat väistämättömiä, ellei menneen maailman sidoksia pureta ja kirkko keskity vapaana uskonyhteisönä omaan tehtäväänsä.kyllä, mutta vasta tulevina vuosikymmeninäKun kansalaisten enemmistö kuuluu kirkkoon, tämä lienee joustavin tapa hoitaa jäsenmaksun kokoaminen.
12
2/17/2015 13:47:48miesmaallikkojäsenmaaseutukasvava uhka kirkollekirkon nykyinen tilanne on tyydyttäväei ja säilyttää nykyinen avioliittokäsitysei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyisellään
13
2/17/2015 13:57:38miesmaallikkojäsenmuu kaupunkitervetulleita haastajia kirkolleKirkkomme byrokraattinen toimintapa saadaan ehkä paremmalle mallille
entistä liberaalimmaksi ja moniarvoisemmaksi yhteisöksi
Maailma muuttuu. Emme elä aikaa jolloin esim naisen paikka oli hellan ja nyrkin välillä. Tämä pieni esimerkki riittänee todisteeksi siitä, että jos jämähdämme paikoilleen, niin viimeinen kirkkoherra saa sammuttaa valot , koska jäseniä ei enää ole sähkövirran maksajan vertaakyllä ja siunata miehen ja naisen väliset avioliitotAvioliittoon rekisteröiminen kaikkien osalta maistraattiin, missä sitä tehdään merkittävän paljon, Sitten kirkko voi antaa kirkollisen vihkimisen nykymallin mukaisesti ja halutessaan siunata sukupuolineutraalisti asuvat ihmiset ihmisinä. Jokainen ihminen on kirkon siunauksen arvoinen ,minulla ei ole mitään sitä vastaan, että kaksi samaa sukupuolta olevaa ihmistä haluaa rakastaa toisiaan ja huolehtia toisesta. Mutta avioliitto on miehen ja naisen välinen.
Meidän tulee rakastaa kaikkia lähimmäisiämme
kyllä ja ryhtyä valmisteluihin jo tulevalla vaalikaudellaKirkon hidas päättämisrakenne merkitsee sitä, että valmisteluihin tulee ryhtyä. Joka tapauksessa ero valtioon tulee ja on parempi että emme nuku vaan olemme valmiit sinä päivänä kun asia on pakollisesti edessämme
14
2/17/2015 14:34:00nainenmaallikkojäsenpääkaupunkiseututervetulleita haastajia kirkolleEv.lut.kirkon tulee olla riittävän vetovoimainen, ajan hermolla ja vahva eikä luottaa vain historialliseen asemaansa. Kirkon tulee jalkautua. Tällä hetkellä kirkko ei riittävästi ole tunnistanut tulevia haasteitaan.
entistä liberaalimmaksi ja moniarvoisemmaksi yhteisöksi
Ev.lut.kirkko on syntynyt uudistajaksi. Luther oli aikansa radikaali. Tämän päivän haasteiden näkijät uudistavat tänään. Heistä hyvä esimerkki olkoon Helsingin piispa Irja Askola.kyllä ja siunata kaikki avioliitot, myös samaa sukupuolta olevien liitotAvioliitto voidaan solmia maistraatissa. Kirkko voi siunata. Tämä selkiyttäisi tilannetta. Käytäntö on yleinen muuallakin. Ev.lut.kirkossa avioliitto ei ole sakramentti kuten roomalaiskatolisessa. Juuri tästä asiasta keskustellaan aivan liian paljon. Oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvon periaatteiden mukaan ev.lut.kirkon tulee suhtautua kaikkiin pareihin yhdenvertaisesti. kyllä ja ryhtyä valmisteluihin jo tulevalla vaalikaudellaKehitys on kulkemassa tähän suuntaan. Ev.lut.kirkko hoitaa hautaustointa virallisena organisaationa, mistä sen tulee saada valtiolta korvaus. On turha ryhtyä enempää kuluttamaan voimia tämän vastustamiseksi.
15
2/17/2015 14:42:48miesmaallikkojäsenmaaseutuilmiö, jolla ei ole sanottavaa vaikutusta kirkon toimintaanUudet uskonnolliset järjestöt vaikuttavat yhdessä kirkon kanssa ihmisten ja yhteiskunnan elämässä kohti rehellisempää ja oikeudenmukaisempaa yhteiskuntaa, missä heikoimmistakin pidetään huolta Jeesuksen opetuksen mukaisesti. Näen ilmiön positiivisena ja Pyhän Hengen työnä. Sen onko uusi toiminta kestävää ja pysyykö se ihanteissaan selviää vasta ajan kuluessa. Monet ovat alkaneet hyvin, mutta eksyneet matkalla ihmisten pahuudesta johtuen. Kaikki tulee lopulta näkyväksi, kun jälkipuintia tehdään yhteisön esim. kompastellessa. Luotan tässä asiassa kansankirkkoomme ja maailman laajuisiin kristillisiin kirkkoihin, jotka ovat uskollisesti parhaan ymmärryksensä mukaisesti seuranneet Kristuksen opetuksia ja esimerkkiä koko olemassa olonsa ajan. Rauhantyössä, kulttuurin viljelyssä, lähimmäisten auttamisessa ja puolustamisessa - kaikkien Jumalan luomislahjojen viljelemisessä ja varjelemisessa.kirkon nykyinen tilanne on tyydyttäväTärkeintä on seurata Raamatun opetuksia.kyllä ja siunata miehen ja naisen väliset avioliitotJeesus Kristus itse on muistuttanut, että "mieheksi ja naiseksi hän heidät loi". Raamatun kohdan kontekstista selviää tarkemmin, mitä hän tarkoitti tuolla lauseellaan.ei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyiselläänKirkon monet yhteiskunnalliset tehtävät - kulttuuriperinnön ja rakennuksien ylläpito, väestökirjanpidolliset tehtävät, diakoninen auttaminen kuntien riittämättömien resurssien täydentäjänä, kolmannen sektorin tehtävät, yhteiskuntamoraalin ylläpito ja tukeminen, työllisyys- ja veronmaksuvaikutukset, jne - tapahtuvat kaikkien yhteiskuntamme jäsenten hyväksi uskontokuntaan, näkemykseen tai kirkon jäsenyyteen katsomatta katsomatta ja ne edellyttävät rahoitusta, jolla on tarpeeksi pitkäjänteinen pysyvyys. Kirkon verotuloilla saadaan erittäin paljon hyvää aikaiseksi yhteiskunnassamme ja valtiossamme, sekä lisäksi erittäin kustannustehokkaasti verrattuna kuntien ja valtion kustannustehokkuuteen. Ja tämä kaikkien, ei vain kirkon jäsenten hyväksi. Vapaamatkustajia on paljon. Jopa tarkoituksellisesti liitytään kirkkoon vähäksi aikaa ja sitten erotaan taas kun on saavutettu se mitä oli suunnitellut hakevansa ja tarvitsevansa. Tuollainen moraali ei ole millään oikeudenmukaisuudella puolustettavissa olevaa yksilömoraalia, vaan hyväksikäyttömoraalia toisten kustannuksella, eräänlaista asioiden raiskaamista omaksi hyväkseen. Tuollaista kurjaa itsekästä ja muista välittämätöntä rosvoavaa maailmaako kirkon vastustajat ja kirkosta eroavat haluavat, kun käytöksellään niin osoittavat. Kirkko ei halua sellaista vaan kaikkien ihmisten yhteistä mahdollisimman parasta tässä ja tulevassa maailmassamme.
16
2/17/2015 14:44:39nainenpappisjäsenmuu kaupunkiilmiö, jolla ei ole sanottavaa vaikutusta kirkon toimintaan
entistä liberaalimmaksi ja moniarvoisemmaksi yhteisöksi
kyllä ja siunata kaikki avioliitot, myös samaa sukupuolta olevien liitotei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyisellään
17
2/17/2015 14:47:31miespappisjäsenmaaseututervetulleita haastajia kirkolleKirkossa on yhä enemmän niitä, jotka ovat poikenneet selvästi Raamatun ilmoittamasta Jumalan tahdosta tai muuten vesittävät Raamatun opetuksia. Jos uudet liikkeet voivat saada myös kirkossa liikettä takaisin päin Sanan terveille juurille, liikkeet palvelevat myös kirkkoa.uskovien hengellisesti tiiviimmäksi yhteisöksiEdellisistä vaihtoehdoista mikään ei ole hyvä. Vaikka valitsin toiseksi viimeisen, se ei tarkoita sitä, että kirkon pitäisi muuttua sisäänlämpiäväksi yhteisöksi. Toivon, että kirkko voisi palata Sanan juurille ja olla Kristuksen kirkko, mutta epäilen vahvasti, että se ei tule koskaan toteutumaan. Kun viime vaaleissa valtaa saivat entistä enemmän ne, joilla ei ole juuri mitään tietoa kristinuskosta ja vielä vähemmän Raamatusta, kehityssuunta on selvä: ykkösvaihtoehto toteutuu valitettavasti.ei ja säilyttää nykyinen avioliittokäsitysEnsisijaisesti tuo. Mutta jos se osoittautuu mahdottomaksi, silloin on syytä luopua juridisesta vihkioikeudesta ja siunata vain miehen ja naisen välinen avioliitto. ei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyiselläänOnko nykyinen kirkko valtiokirkko, siitä voidaan olla vähintään kahta mieltä. Minusta ei. Asemaan ja verotusoikeuteen ei ole mitään perusteita puuttua.
18
2/17/2015 14:49:33miesmaallikkojäsenmaaseututervetulleita haastajia kirkolle"Provocerar" kyrkan att ständigt bedöma hur omvärldsförändringarna påverkar kyrkan och döärmed hut kyrkans skall förhålla sig till dessa förändringar.
entistä liberaalimmaksi ja moniarvoisemmaksi yhteisöksi
Min Gudstro utgår från att; "Gud skapar alla människor olika och sedan förväntar sig Gud att kyrkan skall behandla alla människor lika". ei, mutta tulee hyväksyä myös samaa sukupuolta olevien avioliittoSe min motivering under 5bei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyiselläänMan bör inte ändra i ett fungerande system
19
2/17/2015 14:52:21miespappisjäsenmuu kaupunkitervetulleita haastajia kirkolleuskovien hengellisesti tiiviimmäksi yhteisöksikyllä ja siunata miehen ja naisen väliset avioliitotkyllä, mutta vasta tulevina vuosikymmeninä
20
2/17/2015 15:01:11miespappisjäsenmuu kaupunkien halua vastataMikään ryhmistä ei ole valtakunnallisena uhka kirkolle. Ne myös usein kuolevat näkyvän johtajan poistuessa (vrt. Nokian herätys). Koko kirkon olemassaolon aikana on noussut pääsuunnan kanssa skismassa olevia liikeitä, joiden tuntomerkkeinä ovat olleet: 1) Vahva johtaja, joka määrittää liikkeen suunnan eikä siedä rinnalleen muita johtajia, 2) Liikkeelle määritellyt tarkat, tunnistettavat raja, joiden sisällä liikkeen johtajaa seuraava on turvassa Saatanan hyökkäyksiltä ja valtauskonnon houkutuksilta, 3) Yhteinen koodisto (kieli, pukeutuminen jne), joista "omat" tunnetaan.
entistä liberaalimmaksi ja moniarvoisemmaksi yhteisöksi
1. Kirkko heijastelee sitä yhteiskuntaa, jossa se on. 2. Kirkon jäsenille usko on osa hänen elämänsä kokonaisuutta. Kun ihminen muuttuu, myös hänen uskonnollinen ymmärryksensä muuttuu.kyllä ja siunata kaikki avioliitot, myös samaa sukupuolta olevien liitotei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyiselläänVain yhteisövero on kirkon verotusoikeutta ja se poistuu 2016, kun valtion budjetista ruvetaan korvaamaan seurakunnille yhteiskunnan asettamien tehtävien hoidosta korvausta. - Kirkollisvero on kirkkoon vapaaehtoisesti kuuluvan ihmisen jäsenmaksu jäsenyydestä. Jäsenmaksu kerätään teknisistä syistä verottajan kanssa tehtyjen sopimusten perusteella veronkannon yhteydessä. Toistan, ettei se ole vero, koska sen maksamisesta vapaudutaan eroamalla jäsenyydestä, kuten maassamme on voinut yli 90 vuotta tehdä.
21
2/17/2015 15:24:40miespappisjäsenpääkaupunkiseututervetulleita haastajia kirkollePienet uskonnolliset yhteisöt ovat osa tämän päivän maailmaan. En näe niitä erityisinä haastajina, en myöskään uhkakana. Monet yhteisöt vaikuttavat myös kirkon sisällä.
entistä liberaalimmaksi ja moniarvoisemmaksi yhteisöksi
Kirkon on seurattava aikaansa ja sovitettava sanomaansa paitis pohjana olevaan Raamattuun ja traditioon (esim. uskonpuhdistuksen ajatukset) myös siihen tietoon ja yleismaailmallisiin arvoihin, jotka edistävät ihmisten elämää.ei, mutta tulee hyväksyä myös samaa sukupuolta olevien avioliittoVihkioikeudesta luopumisella ei saavuteta mitään. Keskustelu vain siirtyisi kysymykseen samaa sukupuolta olevien avioliiton siunaamiseen.

Homoseksuaalisuus ei ole ihmisen oma valinta. Raamatussa pitää nähdä sen sitoutuminen omaan aikaansa ja tulkita Raamatun keskeisitä sisältöä nykytietämyksen perusteella.
ei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyiselläänValtionkirkollinen asema on virheellinen ilmaisu. Varsinaista valtionkirkkoa Suomessa ei ole. Kirkko on pitkälti itsenäinen, on vain säädöksiä, joilla kirkon ja valtion suhteita määritellään. Näitä säädöksiä toki voidaan tarkastella.

Kirkon verotusoikeus pitää nähdä seurakuntalaisten jäsenmaksuna, joka kerätään veron muodossa. Kirkko maksaa sen kustannukset valtiolle. Jäsenmaksuna se on siinä mielessä oikeudenmukainen, että jäsenet suorittavat sen tulojensa mukaisessa suhteessa.
22
2/17/2015 15:33:56miesmaallikkojäsenmuu kaupunkiilmiö, jolla ei ole sanottavaa vaikutusta kirkon toimintaanNiitä tulee ja menee, useimmiten jäävät vaikutuksiltaan lyhyen ajan jutuiksi. Peruskirkko on ja pysyy.
entistä liberaalimmaksi ja moniarvoisemmaksi yhteisöksi
Kirkon kynnyksen on oltava hyvin matala, josko kynnystä tarvitaan ollenkaan. Kirkko on osa moniarvoista yhteiskuntaa, jossa hyväksytään erilaiset ihmiset saman Jumalan luomina. Sekin pitää suvaita, että kaikki eivät ole suvaitsevaisia.ei, mutta tulee hyväksyä myös samaa sukupuolta olevien avioliittoJos kaksi toistaan rakastavaa ihmistä haluaa solmia avioliiton Jumalan kasvojen edessä, niin mikä minä olisin sitä heiltä kieltämään. Jättäisin kuitenkin papeille mahdollisuuden kieltäytyä vihkimistoimituksesta, jos se on vahvasti heidän vakaumustaan vastaan. ei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyiselläänKirkon julkisoikeudellinen asema tulee säilyttää, ja siksi veronmkanto-oikeus on välttämätön.
23
2/17/2015 15:45:57miesmaallikkojäsenmuu kaupunkiilmiö, jolla ei ole sanottavaa vaikutusta kirkon toimintaanPuhdas ja raikas luterilaisuus kantaa kansakirkkona. Hihhuli-yhteisöjä tulee ja menee, kirkko pysyy vakaana
entistä liberaalimmaksi ja moniarvoisemmaksi yhteisöksi
kyllä ja siunata kaikki avioliitot, myös samaa sukupuolta olevien liitotei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyisellään
24
2/17/2015 15:54:11miesmaallikkojäsenmuu kaupunkitervetulleita haastajia kirkolleKirkolla on vaikeuksia tavoittaa jäsenensä tänä päivänä. Siksi on hyvä, että on myös muita, jotka julistavat evankeliumia suomalaisille.uskovien hengellisesti tiiviimmäksi yhteisöksiMuuttaisin vastausta, että laajemmaksi uskovien yhteisöksi. Kirkon primääri tavoite on julistaa evankeliumia uskon synnyttämiseksi Vapahtajaamme, Jeesukseen Kristukseen. Jos se unohdetaan, kirkko siirtyy aatteellisten hyväntekeväisyysjärjestöjen joukkoon. Sekin työ on tarpeellista mutta siinä ei huolehdita ihmisen iankaikkisesta elämästä. ei ja säilyttää nykyinen avioliittokäsitysAvioliitto perustuu Jumalan luomistyöhön ja hänen käskyynsä I Moos 2:24 ja Jeesuksen vahvistukseen Mk 10: 6-9.kyllä ja ryhtyä valmisteluihin jo tulevalla vaalikaudellaProsessi tulee olemaan pitkä koska mielestäni kirkon tulisi siirtyä myös lainsäädäntöön nojaavasta rakenteesta joustavampaan organisaatiomalliin.
25
2/17/2015 16:12:32miesmaallikkojäsenmuu kaupunkitervetulleita haastajia kirkolleHerätysliikkeet ovat aina rikastuttaneet kirkon elämää. kirkon nykyinen tilanne on tyydyttäväkyllä ja siunata miehen ja naisen väliset avioliitotei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyisellään
26
2/17/2015 16:27:11nainenmaallikkojäsenmaaseutuen halua vastataKysymys on kovin yleisluontoinen eikä mikään vastausvaihtoehdoista vastaa käsitystäni asiasta.kirkon nykyinen tilanne on tyydyttäväNäistä vastausvaihtoehdoista valitsemani on vähiten huono. Mitä liberaalius ja moniarvoisuus merkitsevät suhteessa kirkon tehtävään? (ks Kirkkolaki luku 1, 2§). Kirkkoa on aikaisemmin luonnehdittu kansankirkoksi, jossa kaikille on ollut tilaa. ei ja säilyttää nykyinen avioliittokäsitysei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyisellään
27
2/17/2015 17:06:41nainenmaallikkojäsenmuu kaupunkiilmiö, jolla ei ole sanottavaa vaikutusta kirkon toimintaanuskovien hengellisesti tiiviimmäksi yhteisöksiKirkko ei voi toteuttaa perustehtäväänsä, ellei sillä ole elävää jumalanpalveluselämää. Ne henkilöt, jotka hakeutuvat messuihin, kaipaavat nykyistä yhteisöllisempää kohtaamista ja hengellisesti syvempää jumalanpalveluselämää. Jos kirkko menettää uskoon sitoutuneet jäsenensä, kirkko menettää ytimensä. Kirkko ilman jumalanpalveluselämää on kuin mikä tahansa hyväntekevyyslaitos. Siksi jumalanpalveluselämän kehittäminen on ensiarvoisen tärkeä kehittämissuunta. Kansankirkossa jokainen jäsen on uskova, jonka toivotaan sitoutuvan tähän yhteisöön.ei ja säilyttää nykyinen avioliittokäsitysei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyisellään
28
2/17/2015 17:18:56nainenmaallikkojäsenmaaseututervetulleita haastajia kirkolleNykyajan maallistuneille ihmisille eivät ehkä riitä evankelis-luterilaisen kirkkomme vakituneet toimintamuodot. Messukin tuntuu vieraalta. Uudet liikkeet ja karismaattisuuskin antavat enemmän lohtua ja välittämistä. Usein ihminen kaipaa kuulumista johonkin yhteisöön ja tätä ei aina löydy omasta kotiseurakunnasta. Toivon kuitenkin, että uudet liikkeet pysyvät luterilaisen opin piirissä.
entistä liberaalimmaksi ja moniarvoisemmaksi yhteisöksi
Tarvitsemme enemmän ihmisten kuuntelemista ja ajan hengessä pysymistä. Kirkkokin voi kehittyä ja suvaita vielä enemmän muissa kulttuureissa eläviä kanssakulkijoita.ei ja säilyttää nykyinen avioliittokäsitysAvioliitto on miehen ja naisen välinen liitto. Hyväksyn samaa sukupuolta olevien avioliiton ja että heidät voidaan siunata kirkossa, mutta vihkiminen kirkon taholta ei ole sopivaa.ei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyiselläänKirkko tarvitsee toimiakseen rahaa ja nykyinen järjestelmä antaa mahdollisuudet toiminnalle. Toisaalta kirkon jäsenmäärä pienenee ja se vähentää verotuloja. Kirkko joutuu supistamaan hallintoaan ja tehostamaan kaikella tavalla toimintaansa.
29
2/17/2015 17:18:57nainenmaallikkojäsenmaaseututervetulleita haastajia kirkolleNykyajan maallistuneille ihmisille eivät ehkä riitä evankelis-luterilaisen kirkkomme vakituneet toimintamuodot. Messukin tuntuu vieraalta. Uudet liikkeet ja karismaattisuuskin antavat enemmän lohtua ja välittämistä. Usein ihminen kaipaa kuulumista johonkin yhteisöön ja tätä ei aina löydy omasta kotiseurakunnasta. Toivon kuitenkin, että uudet liikkeet pysyvät luterilaisen opin piirissä.
entistä liberaalimmaksi ja moniarvoisemmaksi yhteisöksi
Tarvitsemme enemmän ihmisten kuuntelemista ja ajan hengessä pysymistä. Kirkkokin voi kehittyä ja suvaita vielä enemmän muissa kulttuureissa eläviä kanssakulkijoita.ei ja säilyttää nykyinen avioliittokäsitysAvioliitto on miehen ja naisen välinen liitto. Hyväksyn samaa sukupuolta olevien avioliiton ja että heidät voidaan siunata kirkossa, mutta vihkiminen kirkon taholta ei ole sopivaa.ei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyiselläänKirkko tarvitsee toimiakseen rahaa ja nykyinen järjestelmä antaa mahdollisuudet toiminnalle. Toisaalta kirkon jäsenmäärä pienenee ja se vähentää verotuloja. Kirkko joutuu supistamaan hallintoaan ja tehostamaan kaikella tavalla toimintaansa.
30
2/17/2015 18:51:34nainenmaallikkojäsenmuu kaupunkitervetulleita haastajia kirkolle
entistä liberaalimmaksi ja moniarvoisemmaksi yhteisöksi
ei ja säilyttää nykyinen avioliittokäsitysei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyisellään
31
2/17/2015 22:03:36nainenmaallikkojäsenmuu kaupunkitervetulleita haastajia kirkolleSe laittaa kirkon miettimään, miten oman sanomankin saisi elävämmäksi.kirkon nykyinen tilanne on tyydyttäväOlisi tärkeää, että sekä liberaali että konservatiivi siipi voisivat pysyä kirkossa, "sietää" toisiaan.ei ja säilyttää nykyinen avioliittokäsitysen halua vastata
32
2/18/2015 9:49:17miesmaallikkojäsenmuu kaupunkitervetulleita haastajia kirkolleOikein kohdattuna, kyseiset liikkeet antavat "virtaa" myös kirkon toimintaan.kirkon nykyinen tilanne on tyydyttäväAito Kristuksen kirkko on ollut kautta aikain monin tavoin repaleinen ja epätäydellinen. Elonkorjuussa vasta erotellaan luste vehmästä.kyllä ja siunata miehen ja naisen väliset avioliitotKristillinen avioliitto on miehen ja naisen välinen, jonka kantava idea on suvun jatkaminen. Yhteiskunta rakentelee omat liittonsa poliittisien tarkoitusperien mukaisest. Itse näkisin, että olisi paras, että yhteiskunta huolehtisi kaikkien "avioliittojen" vahvistamisesta ja kirkko vihkii pyydettäessä perinteiset avioliitot.ei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyiselläänKysymykseen sisältyy aivan oleellinen virhe! Toivoisin, että ohjelma voisi korjata tämän. Kirkolla ei ole tänä päivänä mitään verotusoikeutta. Verottaja vain kerää maksua vastaa kirkon "jäsenmaksun". Kirkko on päättänyt että sen jäsenmaksun peruste on sama kuin kunnan. Yhtiöätkään ei ole maksaneet kirkollisveroa vuosi kausiin, vaan valtio on jakanut yhteisöveron tuotosta itse päätämänsä osan korvaukseksi kirkon hoitamista yhteiskunnallisista tehtävistä. Tämäkin on muuttumassa, mikäli eduskunta saa sumansa purettua.
33
2/18/2015 12:15:12miespappisjäsenpääkaupunkiseututervetulleita haastajia kirkolleUudet karismaatiset yhteisöt koskettavat vain pinetä osaa suomalaisista. Suurin kirkon haastaja on ns. uusateistit.
entistä liberaalimmaksi ja moniarvoisemmaksi yhteisöksi
Kansankirkko on aina jossain määrin kansan näköinen. Suomalaisten arvopohjan ja moraalikäsitysten muuttuessa myös kirkko sopeutuu tähän. ei, mutta tulee hyväksyä myös samaa sukupuolta olevien avioliittoParas ajateltavissa oleva ratkaisu syntyy siitä, että kirkossa voitaisiin erilusti vihkiä avioliittoon myös samaa sukupuolta olevat parit. Tämä asia on saanut kohtuuttoman suuren mittakaavan. Kirkollisen vihkimyksen haluavaia samaa sukupuolta olevia pareja on ehkä kymmeniä vuodessa (rekisteröityneitä parisuhteita voimassa alle 1500). Pappeja, jotka tällaisen toimitksen ovat valmiita hoitamaan, on riittävästi Suomessa olemassa. ei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyiselläänKirkko ostaa tietyn pavelun valtiolta (jäsenmaksun kerääminen). Hintakin on aika kova, tällä hetkellä noin 20 miljoonaa euroa. Halutessaan muut yhteisöt voivat sopia saman tyyppisen järjestelmän valtion kanssa, joten mitään epäoikeudenmukaista tässä toimivassa nykyjärjestelmässä ei ole.
Yhteisövero kattaa hautaustoimen kustannuksista (varsinaisesta vainajan käsittelystä aiheutuvista kusannuksista, ei kirkollisesta toimituksesta) vain noin 80 %.
34
2/18/2015 12:51:58miespappisjäsenmuu kaupunkitervetulleita haastajia kirkolleLuterilaisuudella on annettavaa tämän päivän maailmanlaajalle kristikunnalle. Meidän on vain pysyttävä omalla vahvalla teologisella perustalla. Ulkopuolelta tulevat teologiset haasteet pakottavat luterilaisen kirkon perustelemaan oman kantansa, joka toki kestää, jos sillä pysytään.uskovien hengellisesti tiiviimmäksi yhteisöksiKirkon määritelmä on: "Uskovien yhteisö, jossa evankeliumia puhtaasti julistetaan ja sakramentit evankeliumin mukaiseti jaetaan."
Mitä muuta kirkko voi olla kuin "uskovien yhteisö"? Jos se ei ole tätä, se ei ole kirkko. Mitä sitten kysymyksen "tiivis" yhteisö tarkoittaa, mielletään helposti kielteiseksi sisäänpäin kääntymiseksi.
Parempi määritelmä on: Uskovien yhteisö, joka on avoin ympäristölleen ja jossa evnakeliumi ristiinnaulitusta Kristuksesta on helposti tavoitettavissa jokaiselle.
ei ja säilyttää nykyinen avioliittokäsitysKirkko ei voi mennä hyväksymään samaa sukupuolta olevien liittoja. Jos on pakko valita, kirkon on mielummin luovuttava vihkioikeudestaan.
Avioliiton perusta on miehenä ja naisena oleminen. Perusta ei ole toisen rakastaminen. Käsky rakastaa koskee kaikkia ihmissuhteitamme.
ei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyiselläänEi kirkolla ole nykyisin "valtiokirkollista asemaa". Kirkko on itsenäinen toimija, joka maksaa valtiolle siitä, että kirkon jäsenmaksu kerätään veronkeräyksen yhteydessä. Kirkko voisi toki kerätä maksun itsekin, mutta tämä käytäntö lienee valtiollekin edullinen.
35
2/18/2015 13:31:22miesmaallikkojäsenmuu kaupunkitervetulleita haastajia kirkolleNiitä on tullut ja tulee. Niiden kanssaan on elettävä.kirkon nykyinen tilanne on tyydyttäväkyllä ja siunata miehen ja naisen väliset avioliitotei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyisellään
36
2/18/2015 13:32:35nainenpappisjäsenmuu kaupunkiilmiö, jolla ei ole sanottavaa vaikutusta kirkon toimintaanEn pidä uusien yhteisöjen syntymistä sinänsä uhkana. Jos yhteisöissä pysyy tietyt "terveet" kehykset. Olen kuitenkin jonkin verran huolestunut tällaisten yhteisöjen sisäänpäinkääntyvyydestä ja siitä, ettei kukaan joutuisi painostetuksi kyseisiin yhteisöihin. Millainen vaikutus tällaisilla yhteisöillä on psyykeltään häilyviin ihmisiin, joista monet mielellään hakeutuvat hädässään sisälle näihin? Hengellsissä yhteisöissä voi olla vääristynyttä vallankäyttöä ja sieltä irtautuminen voi merkitä kaikkien ihmissuhteiden katkeamista.
entistä liberaalimmaksi ja moniarvoisemmaksi yhteisöksi
Liberaalimpi ote tulisi näkyä suhtautumissa erityisesti seksuaalisiin vähemmistöihin. Myös siinä painotuksessa, että seurakunnan jäsenet kohdataan arjessa. Elämä kirkon mäellä on vain murto-osa todellisuutta. Kannatan jalkautuvaa kirkkoa. Toisaalta kirkolla on oltava ydinkysymyksistä selkeät mielipiteet ja kirkollisten toimitusten tulee säilyä hengellisinä, hoitavina tilanteina. Eivät ihmiset kaipaa mitä tahansa "hengellsitä höttöä". Pappi on pappi, kun sitä tarvitaan ja kysytään.kyllä ja siunata kaikki avioliitot, myös samaa sukupuolta olevien liitotKaikkia tasapuolisesti kohteleva kirkon toimitus. Voisi myös korostaa kirkollista, hengellistä, yksinkertaista puolta. Vihkimiset ovat nykyisin monesti aikamoisia "runsauden spektaakkeleita". Itse olen kokenut pappeuden aikana aina vähän outona vihkimiseen sisältyvän juridisen puolen.ei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyisellään
37
2/18/2015 15:01:00miesmaallikkojäsenmuu kaupunkitervetulleita haastajia kirkolleToivottavasti haastavat kirkkoa pysymään juurillaanuskovien hengellisesti tiiviimmäksi yhteisöksiKirkko on nimenomaan hengellinen yhteisö, jonka avainsanoma on sielujen pelastuminen Kristuksen ansiosta. Kaikkia muita tehtäviä ja myös yhteiskunnan antamia haasteita on tarkasteltava tästä lähtökulmasta.ei ja säilyttää nykyinen avioliittokäsitysKirkon tulee vaalia Raamatun mukaista avioliittokäsitystä. kyllä, mutta vasta tulevina vuosikymmeninäKehitys johtaa tähän tulevaisuudessa vääjäämättä, jos kirkko haluaa pysyä missiolleen uskollisena
38
2/18/2015 16:52:22miespappisjäsenmuu kaupunkitervetulleita haastajia kirkolleKyseiset ryhmät vetoavat vahvalla hengellisellä identiteetillä ja profiililla ja saavat kannattajat sitoutumaan. Tietty kilpailutilanne voi saada kirkon näkemään nämä asiat myös itselleen tärkeinä.kirkon nykyinen tilanne on tyydyttäväVastauspatterista puuttuu minua tyydyttävä vaihtoehto: "entistä hengellisemmäksi ja samalla avarakatseiseksi." Liberaali ja moniarvoisuus merkitsevät minulle kirkon etääntymistä omasta hengellisestä perustastaan. "Uskovien hengellisesti tiiviimpi yhteisö" merkitsee minulle sisäänpäin kääntynyttä ja muut ulossulkevaa kirkkoa,mitä en tahdo.ei ja säilyttää nykyinen avioliittokäsitysKirkon avioliitokäsitys ja ihmiskäsitys mieheksi ja naiseksi luomisesta kuuluvat yhteen. Yhdenvertaisuus voidaan saavuttaa parisuhdelakia kehittämällä. Avioliitto on määritelmällisesti samalla tavalla tasa-arvoa koskevan kysymyksenasettelun ulkopuolella kuin kysymys, tulisiko miehen saada synnyttää.ei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyiselläänKirkon verotusoikeudessa on kysymys jäsenmaksusta, joka kerätään valtion veronkannon yhteydessä ja kirkko maksaa tästä palvelusta korvausta n 20 milj €. Sama mahdollisuus kerätä jäsenmaksuja voidaan avata myös muille kirkoille. Kirkolle tulevasta yhteisövero-osuudesta on tarkoitus luopua ja korvata se valtion budjettiin varatulla korvauksella kirkon yleishyödyllisistä tehtävistä, kuten hautatoimesta. Jos kirkko ei hoitaisi hautaamista ja hautausmaita, mikä muu taho sen tekisi?
39
2/18/2015 17:46:35miesmaallikkojäsenmuu kaupunkitervetulleita haastajia kirkolleUudet yhteisöt ovat positiivinen uhka. Niihin olisi pakko reagoida. Onnetonta on, jos käperrytään siilipuolustukseen. Kannattaa lähteä rohkeasti mukaan tekemään yhteistyötä ja oppimaan. Voi myös edellyttää rakentaisiin puuttumista. Olisiko henkilösurakunnat yksi vastaus; uudet yhteisöt saataisiin pysymään kansankirkon yhteydessä? Ehkä?
entistä liberaalimmaksi ja moniarvoisemmaksi yhteisöksi
sanat liberaali ja moniarvoisuus on epätarkka sanapari.... Haluan kehittää kikkoa moniarvoiseen suuntaan, kuitenkin säilyttäen nykyistä jumalanpalvelusyhteisön tunnusmerkistöä. Kirkko VOI olla moniarvoinen ja samalla keskeisiä perusarvojaan (kuten käsitys avioliitosta) säilyttävä!ei ja säilyttää nykyinen avioliittokäsitysMaallikolle toistaiseksi liian vaikea kysymys. Jos nyt pitäisi nappia painaa, niin se olisi "säilytetään nykyinen avioliittokäsitys". MUTTA ennen päätöksen tekoa haluan todella perehtyä asiaan perustellisesti sekä teologian että juridiikan näkökulmasta. Edellytän jonkinlaista selventävää seminaaria (tosin taitaa olle seuraavan akuden juttu). Kantaa ei kannata lukita ihan mututuntumalla ja marttakahvioyhteisön mielipiteiden perusteella.ei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyiselläänTänään sama juttu kuin kohdassa 6. Kun/jos kohdan 4 tilanne realisoituu, niin voi hyvinkin olla tarkoituksenmukaista, järkevää ja kirkonkin kannalta viisasta pohtia myös muunkinlaisiakin ratkaisuja.

Yksi iso kysymys jota ette kysy, mutta joka liittyy verotusoikeuteen on kirkon tarjoamat palvelut "ei jäsenille". On kerhotoimintaa, diakoniaa, hautaan siunaamista jne jne jotka ovat kaikkien saatavilla. Tehdään jonkun toisen maksamilla verorahoilla. On loppupeleissä iso kysymys samoin kuin hautausmaiden, kirkojen yms kulttuurihistoriallisesti tärkeiden rakennuste ylläpito. Valtiolta tuleva nykytaso 114 + 6 milj ei riitä (oikea kulu lienee jossain 140 milj hujakoilla)
40
2/18/2015 18:57:05miesmaallikkojäsenmuu kaupunkitervetulleita haastajia kirkolleKirkon uudistumista kaipaavat tahot sinänsä ovat tervetulleita, joko toimimaan yhteistyössä kirkon kanssa tai haastamaan kirkkoa. Kirkon tulee ja kannattaa pysähtyä pohtimaan näiden eri tahojen viestin ja sanoman sisältöä. Se mikä on hyvää kannattaa ottaa vastaan ja käyttöön. Se mikä ei istu kirkon näkemykseen kristillisestä uskon tulkinnasta ja sen ilmaisusta on syytä jättää vähemmälle huomiolle. Vähintään keskustelua on syytä käydä. kirkon nykyinen tilanne on tyydyttäväVaihtoehdot ovat liian rajaavia ja toisiaan poissulkevia. Kaikissa vaihtoehdoissa on jotain hyvää, mutta myös varjonsa. Valintani perustuu kompromissiin, jonka katson toimivan esitetyistä parhaiten. Kirkon tilanne on sentään tyydyttävä vaikka puutteitakin on.ei ja säilyttää nykyinen avioliittokäsitysJos kirkko voi säilyttää vihkimisoikeuden ja samalla pitäytyä nykyisessä avioliittokäsityksessään se on mielestäni tässä vaiheessa paras ratkaisu. Kirkon tulisi kuitenkin käydä perusteellista keskustelua avioliiton olemuksesta ja sen teologisista perusteista, peräti lisäselvittää ja tutkiakin sitä voidakseen paremmin argumentoida kantansa toisin asiasta ajatteleville. Samaa sukupuolta olevien liitot pitää järjestää asianmukaisesti yhteiskunnassa. Ainakin perinteen näkökulmasta avioliitto terminä olisi luontevaa säilyttää miehen ja naisen väliseen liittoon kuuluvaksi. ei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyiselläänKirkon historiallinen merkitys yhteiskunnassamme on kiistaton. Kirkkoon kuuluvien osuus on yhä niin suuri, ettei sen vuoksi ole vielä pakottavaa tarvetta puuttua esim. verotusoikeuteen. Kaikesta saamastaan kritiikistä huolimatta kirkko on yhä hyvä eettinen normittaja ja yhteiskunnan itsensä kannalta rakentava tekijä. Kirkko tulee aina pysymään, yhteiskunta välttämättä ei. Kannattaa sittenkin harkita pitkään ennen kuin tähtäyspisteeksi asetetaan kirkon sivuun pano yhteiskuntaa koossa pitävänä voimana. Itseäni ei ilahduta skenaario Suomesta ilman kirkkoa. Voi olla että siinä tilanteessa huonosti voivat sittenkin ne, jotka kirkon alasajossa lopulta mahdollisesti onnistuvat, Toisaalta: kirkko voi kyllä tulla toimeen ilman nykyistä asemaansa ja verotusoikeuttaan, ei kirkko niiden puutteeseen kuole. Kirkon tulevaisuus ei riipu ensisijaisesti sen institutionaalisuudesta vaan siitä, että sen Herrana on Kristus.
41
2/19/2015 8:22:51miesmaallikkojäsenmuu kaupunkitervetulleita haastajia kirkolleKun ne perustuvat raamatun perusopetukseen, tervetuloa!kirkon nykyinen tilanne on tyydyttäväTarvitaan tilaa, mutta ei hajoittajia.ei ja säilyttää nykyinen avioliittokäsitysTämä on kirkolle elämän ja kuoleman kysymys. Jos kirkko luopuu Raamatun mukaisesta avioliitto käsityksestä, se hajoittaa kirkon ja siihen jäisi vain kuoret. Koko toiminta näivettyisi. Se on kysymys joka väärin hoidettuna synnyttäisi Suomeen uusia kirkkokuntia.ei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyiselläänTämä on yksi yhteistyömuoto. Niitä ovat myös hautainhoito. Kirkkomaahan haudataan muiden kirkkokuntien jäsenet ja kirkkoon kuulumattomat. Kirkko instituutiona kantaa valtavaa vastuuta diakonian kautta, joka kuuluisi kunnille ja kaupungeille. Nämä kaksi instituutiota tarvitsee ja tukee toisiaan.
42
2/19/2015 15:38:10miespappisjäsenmuu kaupunkitervetulleita haastajia kirkolleEn löytänyt vaihtoehdoista ihan sopivaa. On hyvä, jos erilaiset ihmiset löytävät sopivan yhteisön, jossa voivat kokea merkityksellistä yhteyttä. Toisaalta "Kirkko" on muutakin kuin luterilainen kirkkoni. Porukan hajaantumista yhä pienempiin kuppikuntiin en halua edistää. kirkon nykyinen tilanne on tyydyttäväJoudun tähänkin vastaamaan vaihtoehdon "muu". En ihan löydä sopivaa vaihtoehtoa. Moniarvoisuutta pitää yhä enemmän käsitellä ja kristittyjen oppia elämään erilaisten kantojen keskellä yhdessä. Silti pitää löytää ytimiä, jotka tekevät kirkosta kirkon. Kristuksen opetuksia paremmaksi on vaikea pistää. Kirkko ei ole irti muusta yhteiskunnasta. On ohutta tarkastella vain kirkon suuntaa. Kirkko on ihmisten yhteisö. ei, mutta tulee hyväksyä myös samaa sukupuolta olevien avioliittoKannatan samaa sukupuolta olevien liittoa ja oikeutta sitoutua pysyvään parisuhteeseen. Tästä uhkaa tulla kirkossa kiistaa. Joillekin asia näyttää olevan hyvin herkkä. Alttarilla pitää voida rukoilla samalla tavalla pysyvän parisuhteen puolesta, oli sukupuolet mitkä tahansa. Silti voi kompromissina olla viisasta pohtia, onko sana "avioliitto" hyvä säilyttää miehen ja naisen välisen liiton sanana. Pelkkä vihkimisoikeudesta luopuminen ei ratkaise asiaa. Silti kirkon pitää päättää mitkä liitot siunataan alttarilla. Myös samaa sukupuolta olevien pitää siunata, jos vihkioikeudesta luovutaan. Haluaisin oikeuden silti kirkolla säilyttää.ei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyisellään"Uskontoneutraalia" tai "katsomusneutraalia" ei ole olemassakaan. Valtiota ohjaa aina myös arvot. Toivon valtion yhä tunnustavan, että kristilliset arvot ovat kestäviä ja elämää suojelevia. Jos lapset kasvatetaan niin, että "saavat aikuisena valita uskonsa", se on välinpitämättömyyttä. Joku sanoi, että olisi sama, kuin sanottaisiin, että "emme viitsi käyttää lasten kanssa mitään kieltä, lapsi saa aikuisena päättää mitä kieltä puhuu". Vertaus osaltaan ontuu, mutta osuukin. Ei voi puhua uskon äidinkieltä, jos sitä ei tueta ja opeteta. On tehtävä valintoja uskon ja arvopohjan suhteen ja näitä on tuettava. Kaikki aatteet eivät ole tässä mielessä yhtä hyviä.
43
2/19/2015 23:54:57miesmaallikkojäsenpääkaupunkiseutuen halua vastatakirkon nykyinen tilanne on tyydyttäväei ja säilyttää nykyinen avioliittokäsitysei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyisellään
44
2/20/2015 11:46:20miespappisjäsenmuu kaupunkitervetulleita haastajia kirkolleEvankelikaaliset ja karismaattiset yhteisöt toimivat sekä kirkon sisällä että sen ulkopuolella. Ne eivät ole uhka vaan hyvä kannustin.uskovien hengellisesti tiiviimmäksi yhteisöksiHengellisellä tiiviydellä en tarkoita sulkeutuneisuutta, vaan entistä parempaa yhteisöllisyyttä ja yksilön huomioon ottamista. Usko on entistä sitoutuvampaa sorttia.kyllä ja siunata miehen ja naisen väliset avioliitotNykyiset papit ovat pappisvihkimyksessään sitoutuneet kirkon nykyiseen tulkintaan. Jos kirkon tulkinta muuttuu, täytyy pappien mielipidettä ymmärrettävästi kuulla.ei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyiselläänKirkko tekee hyvää kyselemättä jäsenkortteja. Se siunaa hautaan kaikkia, jotka sitä pyytävät. Se avustaa vähäosaisia niin ikään kyselemättä jäsenkortteja. Myös kirkon toiminnassa ovet ovat auki myös kirkon ulkopuolisille.
45
2/20/2015 11:54:09miesmaallikkojäsenpääkaupunkiseututervetulleita haastajia kirkolleKaikista (ulkoisista) haasteista vailla elävät yhteisöt jämähtävät paikoilleen tai hajoavat sisäisiin riistiriitoihin. kirkon nykyinen tilanne on tyydyttäväNykyinen tilanne on siinä mielessä tyydyttävä, että kirkon yhteyteen mahtuvat nyt niin liberallit kuin konservatiivit. Muutos/kehitys jompaankumpaan suuntaan ei tiedä hyvää toisinajattelijoille. Olivatpa he sitten liberaaleja tai konservatiiveja.ei ja säilyttää nykyinen avioliittokäsitysen halua vastataSana "verotusoikeus" ei oikein vastaa tämän päivän todellisuutta. Valtio kerää maksua vastaan kirkon jäseniltä jäsenmaksun.
46
2/20/2015 12:17:39miespappisjäsenmuu kaupunkitervetulleita haastajia kirkolle"Kasvava haaste kirkolle" olisi sopinut parhaiten vastaukseksi minun kohdallani.en halua vastataVaihtoehdot ovat minusta liian yksinkertaistavia - olisin kaivannut jotain ensimmäisen ja toisen vastausvaihtoeehdon väliin (johon myös ympättäisiin myös kolmannen vaihtoehdon hyviä puolia :) - eli nykyistä selkeämpi kristillinen identiteetti, ja käsitys että kristittyinä meillä on jotain tärkeää annettavaa kun yhdessä muitten kanssa haluamme muutta maailmaa parempaan suuntaan). Minusta ei niinkään ole kyse tietoisesta kehitystarpeesta, vaan yhteiskunnallisten muutosten huomioimisesta. Tämä edellyttää jäsenkunnan kokemusten, kysymysten ja muuttuneiden arvojen huomiomista, kriittisessä vuoropuhelussa kirkon perinteen ja Raamatun kanssa.kyllä ja siunata kaikki avioliitot, myös samaa sukupuolta olevien liitoten halua vastataKirkolla ei ole valtiokirkollinen asema, sen sijaan sen jäljellä olevat valtiokirkolliset piirteet voisi askel askeleelta purkaa, mukaan lukien sen julkisoikeudellinen asema. Kirkollisverosta voisimme Ruotsin kirkon tapaan siirtyä kirkkomaksuun, jota jatkossakin veroviranomainen voisi kerätä, niin kuin nyt maksua vastaan. Tällainen mahdollisuus voisi avata myös muille yhdyskunnille.
47
2/20/2015 12:55:48miesmaallikkojäsenmuu kaupunkitervetulleita haastajia kirkolleUusissa liikkeissä on usein maalikoilla keskeinen rooli, mikä rikastuttaa kirkon elämääkirkon nykyinen tilanne on tyydyttäväKirkon on elettävä ajassa, muttei muututtava aina ajan virtausten perässäei ja säilyttää nykyinen avioliittokäsitysKirkon on korostettava, että avioliitto on miehen ja naisen liitto. Kirkon tulee säilyttää vihkimisoikeus niiden parien osalta, jotka haluavat kirkollisen vihkimisenei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyiselläänKirkon tulee säilyttää kansankirkon luonne, vaikkei olekaan kysymys valtiokirkosta. Tähän kansankirkon luonteen säilyttämiseen kytken verotusoikeuden säilyttämisen.
48
2/20/2015 13:57:08nainenmaallikkojäsenmaaseututervetulleita haastajia kirkolleNe muistuttavat kokemuksellisuuden merkityksestä ja yhteisöllisyydestä sekä vapaaehtoisten mahdollisuuksista. Toisaalta ovat usein opillisesti varsin ns puhdasoppisia ja tiukkoja eivätkä sellaisina pysty koskaan tulemaan ns kansankirkon asemaan. Lähenevät usein vapaakirkkojen kuten helluntailaisten tyyliä joka on omanlaisensa...
entistä liberaalimmaksi ja moniarvoisemmaksi yhteisöksi
Tiivis yhteisö on helposti sisäänpäinlämpiävä. Pitäisi oppia kärsimään toistemme erilaisuutta. Kristittynä elämä on ensisijaisesti hyvän tekemistä toisille eikä mielen sisäisiä opinkappaleita. Opillisuus on korostunut mielestäni liikaa myös kirkon 4 vuotiskertomuksen gallupeissa. Ei kai kirkko kuitenkaan 100 vuotta sittenkään niin yhtenäinen ollut. Ihmiset eivät vaan silloin uskaltaneet tai voineet ilmaista itseään samoin kuin nykyisin voidaan, mikä on myönteistä. Entisaikojen auktoriteettiasemaan ei ole paluuta. Pitäisi kyetä kokoamaan erilaisia hengellisiä etsijöitä kristittyjen piiriin.ei, mutta tulee hyväksyä myös samaa sukupuolta olevien avioliittoMennään kuten Ruotsissa. Jos on niin vakaasti parisuhteeseen haluava että haluaa sen kirkossakin vahvistaa niin miksi kirkko kääntäisi selkänsä. Kyllähän sitä monia asioita kirkossa siunataan, miksei parisuhdetta. Sehän voi olla papeille vapaaehtoista. Raamatun avioliittokäsitys on niin moninainen että siitä on vaikea vetää linjaa nykypäivään suoraan.ei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyiselläänSelkeä ja yksinkertainen malli on nyt verotuksessa.
Suomessahan ei ole valtiokirkko siten kuin Tanskassa tai Norjassa. Suhdetta voi väljentää mm kirkkolakia yksinkertaistamalla ja linjaamalla asioita kirkon sisällä.
Uskontokentän moninaistuessa toki tulee ev lut kirkon olla tiennäyttäjä kohti myönteistä uskonnonvapautta ja eri uskontojen huomioimista julkisissa palveluissa ja julkisessa tilassa (sairaalat, vankilat, armeija, koulu jne). Siinä mielessä ev lut kirkon asema muuttuu toki tulevaisuudessa. Uskontodialogia tarvitaan lisää ja uskontotietoisuutta.
Isommat jakajat asenteissa on ateistien ja eri tavoin uskovien kuin eri uskontojen välillä.
49
2/20/2015 14:14:05miesmaallikkojäsenpääkaupunkiseututervetulleita haastajia kirkolleMeillä on uskonnonvapaus toivottavasti jatkossakin.uskovien hengellisesti tiiviimmäksi yhteisöksiHenkilöseurakunnat pitää sallia.ei ja säilyttää nykyinen avioliittokäsitysKirkon tulee säilyttää avioliitto yhden miehen ja yhden naisen välisenä avioliittona. Samaa sukupuolta olevien liittoja ei tule siunata eikä vihkiä.ei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyiselläänAikaisempi käytäntö oli ongelmallinen.
50
2/20/2015 15:47:06nainenmaallikkojäsenpääkaupunkiseutuilmiö, jolla ei ole sanottavaa vaikutusta kirkon toimintaanNäitä liikkeitä tulee ja menee, kirkko on ja pysyy.
entistä liberaalimmaksi ja moniarvoisemmaksi yhteisöksi
Kirkko on jo nyt paljon fiksumpi yhteisö kuin sen julkisuuskuva antaa ymmärtää. Julkisuutta hallitsevat kummalliset ääriryhmät, kuten viidesläiset ja sleyläiset, ja nämä dominoivat myös hallintoa koska niiden jäsenet äänestävät aktiivisesti. Kirkko Suomessa on sen näköinen kuin sen neljä miljoonaa jäsentä ovat.ei, mutta tulee hyväksyä myös samaa sukupuolta olevien avioliittoKirkon neljä miljoonaa jäsentä ovat kaikki myös valtion kansalaisia. Eduskunta on säätänyt lain kansan tahdon mukaisin voimasuhtein. Kirkko tulee perässä mutta hoitaa asian kuntoon eli alkaa vihkiä kaikkia aviopareja. Homoparien vihkiminen on täysin luterilaisen teologian mukainen asia, koska Lutherille avioliitto on maallisen järjestyksen asia. Ristiriitaa ei ole.ei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyiselläänKirkon jäsenet haluavat maksaa jäsenmaksunsa tällä yksinkertaisella tavalla, joten miksi ei tätä jatkettaisi?
51
2/20/2015 16:17:24miesmaallikkojäsenmuu kaupunkitervetulleita haastajia kirkolle
entistä liberaalimmaksi ja moniarvoisemmaksi yhteisöksi
ei, mutta tulee hyväksyä myös samaa sukupuolta olevien avioliittokyllä, mutta vasta tulevina vuosikymmeninä
52
2/20/2015 18:10:39miesmaallikkojäsenpääkaupunkiseututervetulleita haastajia kirkolleKristinuskon eri vivahteita edustavat suunnat eivät näkemykseni mukaan kilpaile keskenään. Samalla asialla tässä ollaan. Hyvän puolella pahaa vastaan.
entistä liberaalimmaksi ja moniarvoisemmaksi yhteisöksi
kyllä ja siunata kaikki avioliitot, myös samaa sukupuolta olevien liitotkyllä ja ryhtyä valmisteluihin jo tulevalla vaalikaudella
53
2/20/2015 19:30:22nainenmaallikkojäsenpääkaupunkiseutuilmiö, jolla ei ole sanottavaa vaikutusta kirkon toimintaanEn tunne näitä riittävästi osatakseni perustella.kirkon nykyinen tilanne on tyydyttäväJos kirkko pysyy luterilaisessa tunnustuksessa, niin hyvä on. Ei enää liberaalimmaksi, mutta kolmas vaihtoehtokin mahdoton.ei ja säilyttää nykyinen avioliittokäsitysJos mahdollista, vihkimisoikeus olisi säilytettävä. Jos vihkimisen kanssa tulee ongelmia, niin sitten mieluiten ensimmäinen vaihtoehto. Kirkon pitää saada pitää avioliitto miehen ja naisen välisenä instituutiona.ei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyiselläänOikeudenmukainen tapa kerätä varoja.
54
2/20/2015 21:20:59miesmaallikkojäsenmuu kaupunkiilmiö, jolla ei ole sanottavaa vaikutusta kirkon toimintaanSeurakunnan päätehtävä on jumalanpalveluksen hoitaminen, ja muun muassa mahdollisimman monipuolinen diakoniatyö. Kirkon ei tarvitse toisaala pelätä uusia ilmiöitä, vaan hoitaa perustehtävä mahdollisimman hyvin.kirkon nykyinen tilanne on tyydyttävänykutilanteen pohjalta voi kehittää toimintaa moniarvoiseksi, kunhan muistetaan kirkon perustehtävä. Kirkon/seurakunnan tulee olla turvasatama, jossa ihminen voi rauhoittua ja kerätä voimia.ei, mutta tulee hyväksyä myös samaa sukupuolta olevien avioliittoNykyinen tilanne on hyvä. Kirkko voi siunata myös samaa sukupuolta olevien avioliiton. Askel siihen suuntaa ei ole pitkä.ei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyiselläänNykyinen tilanne on hyvä. Mitä tulevina vuosikymmeninä tapahtuu, on tässä vaiheessa vaikea sanoa.
55
2/21/2015 8:45:06nainenpappisjäsenpääkaupunkiseututervetulleita haastajia kirkolle
entistä liberaalimmaksi ja moniarvoisemmaksi yhteisöksi
Emme voi elää "hevosrattaiden ajassa" ja katsoa koko ajan peruutuspeiliin. Menneisyys ja traditio kantaa, mutta ei voi koko ajan palata siihen ja elää menneessä.kyllä ja siunata miehen ja naisen väliset avioliitotkyllä, mutta vasta tulevina vuosikymmeninä
56
2/21/2015 11:50:28miespappisjäsenmaaseututervetulleita haastajia kirkolleuskovien hengellisesti tiiviimmäksi yhteisöksiei ja säilyttää nykyinen avioliittokäsityskyllä, mutta vasta tulevina vuosikymmeninä
57
2/22/2015 9:35:44nainenmaallikkojäsenmuu kaupunkitervetulleita haastajia kirkolleTervetullutta virkistystä toimintatapoihin ja sisältöihin. Hengen tuuli puhaltaa missä tahtoo - onneksi se ei ole kirkon käskyvallan alainen!
entistä liberaalimmaksi ja moniarvoisemmaksi yhteisöksi
Mitä sitten tarkoitettaneenkin liberaalimmalla yhteisöllä?? Tiukkojen raja-aitojen ympäröimä yhteisö ummehtuu ja hengittäminen käy tukalaksi kaikille. Haluan, että kirkossa ei ihmisiä luokitella millään perusteella, eikä se mielestäni olekaan peruskirkollinen piirre, vaan liittyy ennemminkin sen sisällä toimiviin ryhmittymiin - sekä konservatiivisempiin että liberaaleiksi itseään kutsuviin!!! kyllä ja siunata kaikki avioliitot, myös samaa sukupuolta olevien liitotVihkimisoikeudesta luopuminen on perusteltua jo sen juridisesti yhteiskunnallisen merkityksen takia. Tämä vanha jäänne joutaa pois, on aika siirtyä yleiseurooppalaiseen käytäntöön. Siunausta ei tule keneltäkään sitä pyytävältä torjua. Viimemainittua asiaa olen joutunut kovasti pohtimaan, ennen olen nähnyt asian toisin samaa sukupuolta olevien avioliiton osalta. Uskon, että siunausta tultaisiin hakemaan vain kristillisen vakaumuksen perusteella.kyllä, mutta vasta tulevina vuosikymmeninäVerotusoikeuteen liittyvät myös kirkon suorittamat yhteiskunnalliset tehtävät, vaikka korvauksen maksutapa muuttuukin uuden lain myötä. Luulen, että noiden tehtävien siirtäminen valtion/mahdollisesti kuntien tehtäväksi olisi isompi este kuin kirkon kannalta verotusoikeuden purkautumisesta aiheutuvat järjestelyt. Onko siihen vielä poliittista valmiutta kaikkien muiden tarpeellisten uudistusten ohella? Muutos kyllä keventäisi kirkon osuutta ei-jäsenten palveluihin liittyvistä kustannuksista, mikä on nykyjärjestelmän omituisuus. Tehtävien siirtyminen yhteiskunnalle olisi pyrkimystä oikeudenmukaisuuteen kirkon jäsenmaksunsa maksavien kannalta.
58
2/22/2015 15:30:42nainenpappisjäsenmuu kaupunkitervetulleita haastajia kirkolleOn hyvä asia, että ihminen löytää sopivan yhteisön ja mielekkään tavan uskonsa ilmaisemiseen ja todeksi elämiseen. Uskon, että evankelikaaliset ja karismaattiset ilmiöt voivat rohkaista myös luterilaisia seurakuntia uudistamaan toimintatapojaan ja jumalanpalveluselämäänsä, ja löytämään oman profiilinsa paremmin. Toivon, että keskinäinen kunnioitus, vuoropuhelu ja rinnakkaiselo rikastuttavat molempia osapuolia. Samoin toivon, että rakentava kritiikki puolin ja toisin auttaa karsimaan mahdollisia epäterveitä ilmiöitä uskonnon harjoittamisessa.en halua vastataHaluan vastata, mutta ei mikään edellä olevista. Suomen ev.-lut. kirkon tulevaisuusselonteko hahmottelee kaksi uhkakuvaa kirkolle, ja ne voisi tiivistää esim. 1) tehdään niin kuin "aina ennenkin" on tehty tai 2) tuhlataan voimavarat keskinäiseen kiistelyyn. Näiden rinnalle tulevaisuusselonteko hahmottelee myönteisemmän skenaarion, jossa kirkosta kehittyy keskeiseltä sanomaltaan selkeä ja yhdessä rukoileva, kulttuurienvälinen ja vieraanvarainen, hengelliseen kotouttamiseen panostava, vapaaehtoisten vastuunkantamiseen perustuva, rakenteiltaan kevyempi ja ihmisistä kiinnostunut kirkko. Sellaista kirkkoa olen sitoutunut kehittämään.kyllä ja siunata kaikki avioliitot, myös samaa sukupuolta olevien liitotAvioliittokäsitys on muuttunut aikojen saatossa monella tavalla. Myös kirkossa muutosta on tapahtunut aivan viime vuosikymmenienkin aikana, näkyvimmin esimerkiksi suhtautumisessa avioeroon ja avoliittoon. Oma näkemykseni on, että seuraava askel on avioliittokäsityksen laajentaminen sukupuolineutraaliin suuntaan, yhteiskunnan mallin mukaan. Toivoisin kirkkoni tukevan kaikenlaisia perheitä, ihmisten halua sitoutua toisiinsa ja lapsen oikeutta turvalliseen kasvuympäristöön. Minusta kirkko voisi siunata solmitut avioliitot ja rukoilla puolisoiden puolesta. Se on kirkolle omempaa tehtävää kuin juridinen vihkiminen.en halua vastataKirkko huolehtii tällä hetkellä (historiallisista ja käytännöllisistä syistä, ja valtiolle varsin edullisella tavalla) väestökirjanpitoon, hautaustoimeen ja kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten ylläpitoon liittyvistä tehtävistä. Kirkon julkisoikeudellisesta asemasta on kirkolle toki paljon hyötyä, mutta kyllä se myös jäykistää hallintoa ja toimintatapoja. En näe kirkolle uhkana sitä, että esimerkiksi verotusoikeus purettaisiin. Se on käytännön järjestely. Kirkon asema yhteiskunnallisena vaikuttajana varmasti muuttuisi tämän myötä, mutta se voisi myös kirkastua ja selkiytyä. Ja se muuttuu joka tapauksessa. Asiasta olisi hyvä käydä avointa keskustelua.
59
2/22/2015 19:58:18nainenmaallikkojäsenpääkaupunkiseututervetulleita haastajia kirkolle
entistä liberaalimmaksi ja moniarvoisemmaksi yhteisöksi
Tulevaisuusselonteko on siis jo valmistunut. ei, mutta tulee hyväksyä myös samaa sukupuolta olevien avioliittoKirkko siunaa ostoskeskuksiakin, miksi ei toisiaan rakastavia ihmisiä?ei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyisellään
60
2/22/2015 23:29:24miespappisjäsenmuu kaupunkitervetulleita haastajia kirkolleNe auttavat luterilaista kirkkoa löytämään omasta perinteestä unohdettuja aarteita. Karismaattisuus auttaa löytään kokemuksen merkitystä ja evankelikaalisuus maallikkouden ja arkipäiväisen evankelioinnin merkitystä.en halua vastataKirkko on jo valmistanut tulevaisuusselonteon (vuoteen 2030) sekä strategian (vuoteen 2020). Kysymys on vanhentunut. Lisäksi kysymysvaihtoehdot eivät ole oikein asetettuja. Useat arvoliberaalit ovat hallintokonservatiiveja. Monet arvokonservatiivit ovat toiminnassaan ja rukoustavoissaan hyvin liberaaleja.ei ja säilyttää nykyinen avioliittokäsitysVihkioikeudesta luopuminen olisi tappio kaikille: 1) kirkon jäsenille, sillä he joutuisivat vihityttämään itsensä kahdesti, ensin maistraatissa ja sitten kirkossa, 2) muille kirkoille, sillä samalla todennäköisesti noin 40 muuta kirkkoa tai uskonnollista yhdyskuntaa menettäisi vihkioikeuden sekä 3) valtiolle, sillä se joutuisi hoitamaan vuosittain noin 15 000 vihkimistä nykyistä enemmän, mikä lisäisi byrokratiaa ja kulujaei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyiselläänSuomessa ei ole valtiokirkkoa eikä kirkkovaltiota. Historiallisesti "valtiokirkko" on järjestelmä, jossa kirkko on osa valtion hallintoa. Tämä järjestely vähentää kirkon vapautta ja kirkolle vahingollinen. Siksi on hyvä, että se purettiin 1870. Verotusoikeus ei ole suoraan riippuvainen edellisestä. Asiallisesti on kyse jäsenmaksusta: valtio kertää kirkon jäsenmaksun kirkon jäseniltä verotuksen yhteydessä, mistä palvelusta ev. lut. kirkko maksaa noin 18 miljoonaa euroa vuosittain. Ortodokseille tämä palvelu on ilmainen. Myös Ruotsissa palvelu on ilmainen. Tämä 18 Meur unohtuu usein. Ja tätä ei pidä sekoittaa yhteiskunnallisiin tehtäviin (hautaustoimi, väestökirjanpito, historiallisesti arvokkaat rakennukset), jotka korvataan erikseen, koska palvelut taataan kaikille suomalaisille uskontokunnasta riippumatta.
61
2/23/2015 11:14:57nainenpappisjäsenpääkaupunkiseututervetulleita haastajia kirkolleMoniarvoisessa yhteiskunnassa tulee olla tilaa erilaisille uskonnollisille yhteisöille niin kristillisille kuin myös muiden uskontojen edustajille. Toisen uskonnollinen vakaumus ei ole lähtökohtaisesti uhka kirkon edustajille. Erilaisten uskovien näkökulmasta yhteinen uhka on itsekkyys, materialismi ja yksilökeskeinen oman edun tavoittelu.
Oleellista on kuitenkin, että pienien ja suljettujen hengellisten yhteisöjen toiminta on siinä määrin läpinäkyvää, että hengellistä väkivaltaa ja ihmisten alistamista ei suvaita.
Uusien yhteisöjen kasvu kertoo hengellisyyden nälästä ja asettaa kriittisen peilin luterilaisen kirkon uskonnollisuuden eteen. Meidän haasteemme ev.lut. kirkossa on muuttua organisaatio- ja instituutiokulttuurista ihmisten yhteisöksi, joka tarvitsee jäseniään.
entistä liberaalimmaksi ja moniarvoisemmaksi yhteisöksi
Vastausvaihtoehto on hieman johdatteleva, sillä sana liberaali on monimerkityksellinen ja tunnelatautunut. (sisältää vastakkainasettelun konservatiivisuuden kanssa.)
Moniarvoisena yhteisönä kirkko palvelee erilaisia ihmisiä ja kunnioittaa heidän elämäntodellisuuttaan. Kirkon voimavara on muun muassa siinä, että se ei ole samankaltaisten klubi vaan toivottaa tervetulleksi erilaiset ihmiset.
Uskovien yksi harha on kuvitelma siitä, että kirkko on aina pysynyt muuttumattomana, eri maanosissa ja eri vuosisatoina.
kyllä ja siunata kaikki avioliitot, myös samaa sukupuolta olevien liitotPitkällä tähtäyksellä oletan, että kirkon vihkimysoikeus poistuu ja kirkko siunaa kaikki avioliitot, puolisoiden niin halutessa. Tämä käytäntöhän on toimiva monissa länsimaissa.ei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyiselläänJärjestelmä toimii tällä hetkellä hyvin, eikä pakota ketään tukemaan kirkkoa taloudellisesti mikäli sitä itse ei halua.
62
2/23/2015 11:44:30miespappisjäsenpääkaupunkiseututervetulleita haastajia kirkolleMeidän ei tarvitse eikä kannata pelätä uskonnollisen kentän moninaistumista, se on ihan luonnollinen kehityssuunta.
entistä liberaalimmaksi ja moniarvoisemmaksi yhteisöksi
Avoin ja keskusteleva, moniarvoisuuden vakavasti ottava kirkko on minusta parhaiten uskollinen omalle tehtävälleen. Kirkko ei saa umpioitua eikä ruveta kulkemaan entistä vanhoillisempaan suuntaan.kyllä ja siunata kaikki avioliitot, myös samaa sukupuolta olevien liitotKannatan varauksitta tasa-arvoista avioliittolakia sekä yhteiskunnassa että myös kirkossa. Voisin periaatteessa valita myös toiseksi viimeisen vaihtoehdon (vihkimisoikeus edelleen, mutta se koskee myös samaa sukupuolta olevia). Nyt kuitenkin mieluummin valitsen kakkosvaihtoehdon: kyllä vihkimisoikeudesta voidaan luopua, mutta ehdottomasti niin, että silloin siunataan sekä homo- että heteroavioliitot. Tulevaisuudessa pidän luontevana kehityssuuntana, että kaikki avioliitot solmitaan siviiliviranomaisen edessä ja kirkko siunaa pyydettäessä jo solmitut avioliitot. Käytäntö on kansainvälisesti ottaen hyvin tavallinen.kyllä, mutta vasta tulevina vuosikymmeninäKirkon asemassa suhteessa valtioon tapahtuu ilman muuta tulevaisuudessa muutoksia. Noihin muutoksiin on hyvä varautua, mutta huolellisesti ja pitkällä aikavälillä.
63
2/23/2015 12:18:06miesmaallikkojäsenmuu kaupunkikasvava uhka kirkolleMonet uudet uskonnolliset yhteisöt ovat mielestään ainoita oikeassa olevia. Eivät hae yhteyttä toisiin, eivätkä näin rakenna kirkkoa. Kalastelevat kirkon väkeä omiin eriseuroihinsa.
entistä liberaalimmaksi ja moniarvoisemmaksi yhteisöksi
Kirkon ovien tulee olla avoinna ulospäin. Kirkon tehtävänä on elää tässä ajassa, näiden ihmisten parissa. Moniarvoisuuteen kuuluu sekin, että kirkon jäsenistö koostuu sekä liberaalaista että konservatiiveistä. Kirkon tärkein tehtävä on tuoda toivoa ja lohtua tähän arvottomaan ja kovaan maailmaan, sekä taistella oikeudemukaisuuden ja rauhan puolesta siellä, missä tarvitaan.kyllä ja siunata kaikki avioliitot, myös samaa sukupuolta olevien liitotAvioliitto on yhteiskunnallinen sopimus, kirkon ei tarvitse pitää kynsin ja hampain kiinni vihkimisoikeudesta.
Kirkko on rakkauden puolella, se siunaa avioliittoja, kihlauksia, avoliittoja ja yksineläviäkin.
ei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyiselläänLuterilainen kirkko on osa yhteiskuntaamme, historiaamme ja kulttuuriamme. Sitä ei tarvitse tulevaisuudessakaan pitää erossa maallisen regimentin asioista. Kirkko on yhä keskellä kylää, vaikka moni on kääntänyt sille selkänsä.
Odotan myös kirkolta selkeämpää ulostuloa yhteiskunnallisissa asioissa. Kirkolla olisi yleiseen yhteiskuntakeskusteluun paljon annettavaa arvopohjansa ja pitkän historiansa ansiosta. Kiitos.
64
2/23/2015 15:24:15miespappisjäsenmaaseututervetulleita haastajia kirkolleUskonnonvapaus tarkoittaa myönteisellä tavalla oikeutta etsiä omaa tietään myös uskon alueella. Olisi tietenkin hienoa, jos pääosa hengellisestä heräämisestä tapahtuisi kirkon piirissä, kuten herätysliikkeiden piirissä.kirkon nykyinen tilanne on tyydyttäväKirkon luonne kansankirkkona on jo nyt toteuttanut suurta avaruutta. Kansankirkollinen luonne on jo nyt kirkon aarre.ei, mutta tulee hyväksyä myös samaa sukupuolta olevien avioliittoParisuhteessa eläviä on kohdeltava yhtä hyvin kuin perinteisessä avioliitossa olevia. Jos laki niin sanoo, että parisuhteet ovat avioliittoja, silloin kohtelun tulee jatkua yhtä hyvänä kuin aiemminkin. Vihkiminen on oma erillinen kysymyksensä. Siinä ei ole kysymys tasa-arvosta.ei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyiselläänKirkko on yhteiskunnan perusturvallisuuden ja perinteiden kannalta yhteiskunnalle välttämätön instituutio, jos yhteiskunta haluaa arvostaa omia juuriaan.
65
2/24/2015 9:02:37nainenmaallikkojäsenmuu kaupunkitervetulleita haastajia kirkolle
entistä liberaalimmaksi ja moniarvoisemmaksi yhteisöksi
ei, mutta tulee hyväksyä myös samaa sukupuolta olevien avioliittoei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyisellään
66
2/24/2015 11:26:16nainenmaallikkojäsenpääkaupunkiseututervetulleita haastajia kirkolleEvankeliumi ei ole minkään kirkkokunnan yksinomaisuutta.
Uudet yhteisöt ovat elämän merkki. On parempi että ihmiset hakeutuvat kristillisiin evankelikaalisiin yhteistöihin kuin että heillä ei olisi seurakuntaa ollenkaan. Myös luterilaisen kirkon on kehitettävä yhteistöllisyyttä. Sille on selvästi suuri tarve, sillä maassamme on paljon yksinäisiä ihmisiä.
en halua vastataMikään oheisista vaihtoehdoista ei täysin vastaa sitä, mihin suuntaa kirkkoa tulisi mielestäni kehittää. Kirkon ydinsanoma armosta ja Jeesuksesta koko maailman Vapahtajana on sellainen, jota ei ole kenelläkään muulla. Sanoma ei ole vanhentunut. Kirkolla on nyt käytössään välineitä tämän sanoman välittämiseksi tämän ajan ihmisille. Kirkon tulee mielestäni kasvaa yhteisöksi, joka seisoo sanomansa takana ja etsii ennakkoluulottomasti mahdollisuuksia ja keinoja julistaa evankeliumia sanoin ja teoin.en halua vastataei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyisellään
67
2/24/2015 11:27:15miesmaallikkojäsenmaaseutuilmiö, jolla ei ole sanottavaa vaikutusta kirkon toimintaanNäihin uusiin liikkeisiin liittyy lähinnä sellaisia ihmisiä, jotka eivät ole kirkon aktiivijäseniä. Joten vaikutus itse toimintaan on pieni. Sikäli sillä on vaikutusta, jos liikkeet laajenevat ja niihin liittyvistä iso joukko eroaa kirkosta, niin veron maksajat vähenevät. Tällä hetkellä en näe tätä mahdollisuutta kovin suurena.kirkon nykyinen tilanne on tyydyttäväSuomen evankelisluterilainen kirkko kuuluu maailman laajuiseen Kristuksen kirkkoon ja sen opetus perustuu ainakin vielä Pyhään Raamattuun ja Tunnustuskirjoihin. Se on perusta, jolla tulee pysyä. Mikäli se tästä vielä liberalisoituu, on vaarana luisua väärälle tielle ja hajoaminen. Tavoite olisi tietysti pyrkiä kohti uskovien tiiviimpää yhteisöä, mutta se ei valitettavasti ole kansankirkossa ainakaan vielä mahdollista. Toivotaan, että kansa kääntyy, sillä Jumalalle kaikki on mahdollista. ei ja säilyttää nykyinen avioliittokäsitysAvioliitto on luomisesta lähtien ollut miehen ja naisen välinen liitto, jonka tehtävänä on Jumalan käskyn mukaan suvun jatkaminen.Samaa sukupuolta olevat eivät tähän pysty, joten ei niitä voi rinnastaa mitenkään tasaveratisiksi miehen ja naisen liiton kanssa. Tällainen pari on järjen ja luomisjärjestyksen vastainen, eikä kirkon tule sitä missään olosuhteissa hyväksyä eikä siunata. ei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyiselläänKirkko edustaa maamme kansalaisten enemmistön tunnustamaa kristinuskoa. Uskonnon merkitys kaikissa yhteiskunnissa on olennainen osa ihmisten elämää. Se voidaan nähdä entistä korostuvampana nykyisessäkin maailman poliittisessa tilanteessa. Sen vuoksi on tärkeää, että on kansankirkko, joka pitää yllä kansan uskontoon liittyvää identiteettiä, ja jolla on ohut yhteys valtioon. Verotusoikeuden säilyttäminen on valtion velvollisuus tukea tämän kansallisen identiteetin vakauden säilyttämistä. Uskonto säilyy maallistumisesta huolimatta.
68
2/24/2015 11:34:53miesmaallikkojäsenpääkaupunkiseututervetulleita haastajia kirkolleuskovien hengellisesti tiiviimmäksi yhteisöksiKirkko joka ei enää usko Raamatun ja tunnustuksen mukaisesti ei enää ole kirkko vaan jokin muu turha laitos.ei ja säilyttää nykyinen avioliittokäsitysLapsella on oikeus isään JA äitiinkyllä, mutta vasta tulevina vuosikymmeninä
69
2/24/2015 11:52:04nainenpappisjäsenmuu kaupunkien halua vastataVastausvaihtoehdoista mikään ei kuvaa kantaani. Karismaattiset ja evankelikaaliset yhteisöt syntyvät useimmiten kansainvälisistä vaikutteista, mutta eivät nähdäkseni kirkon haastajiksi, vaan edistääkseen omista lähtökohdistaan seurakuntalaistensa hengellisyyttä. Pyhä Henki toimii missä se tahtoo, ja terveet yhteisöt jäävät elämään hengellisesti rikasta elämää. Olisi yksisilmäistä tarkastella asiaa vain ev.lut. kirkon näkökulmasta.
entistä liberaalimmaksi ja moniarvoisemmaksi yhteisöksi
Vastaan 1., vaikka tavoitteena sinänsä ei ole liberaalius, vaan kaikenlaisten erilaisten jäsenten uskonymmärryksen kuuluminen kirkossa.en halua vastataKaikissa vaihtoehdoissa lähdetään siitä, että minun mielipiteeni olisi se, jonka tulee toteutua. Kirkko ei toimi näin. Kirkko etsiköön mahdollisimman laajaa konsensusta keskustelemalla - ja senkin jälkeen jättäköön tässä eettisessä kysymyksessä aidosti mahdollisimman laajan omantunnonvapauden myös niille, jotka ajattelevat toisin. Minun mielestäni kirkko voisi siunata kaikki parit heidän sukupuolestaan riippumatta, mutta ymmärrän hyvin, että tämä ei ole kaikkien kirkon jäsenten eikä koko papiston hyväksyttävissä. On hulluutta repiä kirkko kappaleiksi valitsemalla joko-tai -vaihtoehdoista.en halua vastataOlisipa mukava tietää, mitä toimittaja on tarkoittanut kirjoittaessaan kysymykseen sanat "kirkon valtiokirkollinen asema". Ilman, että tätä ilmaisua on millään tavalla määritelty, ei myöskään voi ymmärtää, mihin seikkoihin tällä viitataan.
Verotusoikeus on kirkon ja verohallinnon väliseen sopimukseen perustuvaa toimintaa, josta kirkko maksaa verohallinnolle. Vastaavaa oikeutta voitaisiin jopa laajentaa koskemaan muitakin uskonnollisia rekisteröityjä yhdyskuntia, mikäli valtiolla olisi tähän kiinnostusta ja se haluaisi näin tukea rekisteröityjen uskontokuntien yhdenvertaisuutta.
70
2/24/2015 12:37:32miesmaallikkojäsenmuu kaupunkitervetulleita haastajia kirkolleSuomi on vapaa maa, jossa uusia uskonnollisia yhteisöjä voidaan perustaa silloin, kun entiset eivät näytä antavan ihmisille vastauksia tai esimerkiksi kaivattua yhteisöllisyyttä. Uudet yhteisöt antavat ev.-lut. kirkolle tervetulleen haasteen, eli kirkossa on parannettava toimintaa kuten sika juoksua :)kirkon nykyinen tilanne on tyydyttäväKirkko on jo nykyisellään varsin liberaali ja moniarvoinen yhteisö, jonka liberaalisuutta ei ole tarvetta tästä enää lisätä. Kirkko vastaa jo nyt aika hyvin jäsentensä tarpeisiin.ei ja säilyttää nykyinen avioliittokäsitysAvioliitto on miehen ja naisen välinen liitto, johon kirkon on voitava jatkossakin vihkiä.ei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyiselläänSuomen ev.-lut. kirkko ei ole valtiokirkko samalla tavalla kuin kirkko on sitä esim. Norjassa. Kirkon verotusoikeus on käytännöllinen ratkaisu tilanteessa, jossa väestön valtaenemmistö eli noin kolme neljästä suomalaisesta kuuluu kirkkoon.
71
2/24/2015 12:47:50miesmaallikkojäsenmuu kaupunkitervetulleita haastajia kirkolleSamaa kolmiyhteistä Jumalaa palvelemme ja uskomme Jeesukseen Kristukseen. Itse käyn jatkuvasti puhumassa Helluntaikirkossa sekä Vapaaseurakunnissa kuten myös uusissa seurakunnissa. Haaste ovat ne ihmiset, jotka ovat välinpitämättömiä eivätkä usko mihinkään.
Me olemme veljiä ja sisaria, jotka kuulumme sitten mihin tahansa kristilliseen seurakuntaan.
uskovien hengellisesti tiiviimmäksi yhteisöksiKetää ei ole tarkoitus jättää ulkopuolelle, siitä ei ole kysymys. RAKASTA LÄHIMMÄISTÄSI, NIINKUIN ITSEÄSI. Mutta koko uskon olemus ja perustus on yhteisöllisyys. Jos tämä yhteys menetetään, meillä on jäljellä palvelulaitos. Tämä ei ole kirkon olemuksen ydin vaan todellinen usko todelliseen Jumalaan, joka tekee tässä maailmassa hyvää lähimmäiselleen, uhraten omaa elämäänsä. On aika elää apostolien tekoja todeksi, niin myös tässä yhteiskunnassa tapahtuu enemmän hyviä asioita.ei ja säilyttää nykyinen avioliittokäsitysei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyisellään
72
2/24/2015 15:02:24miesmaallikkojäsenmaaseutukasvava uhka kirkollekirkon nykyinen tilanne on tyydyttäväei ja säilyttää nykyinen avioliittokäsitysei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyisellään
73
2/24/2015 15:45:29miespappisjäsenpääkaupunkiseututervetulleita haastajia kirkolleen halua vastataVaihtoehdot eivät mielestäni sulje pois toisiaan. Kirkko kehittyy yhteiskunnan mukana ja siinä havaitaan samat jännitteet kuin muuallakin yhteiskunnassa. Kirkko moniarvoistuu mutta samalla se säilyttää luonteensa hengellisenä yhteisönä.ei ja säilyttää nykyinen avioliittokäsitysen halua vastataTässäkään vaihtoehdot eivät kuvaa ajatustani. Valtion ja kirkon suhdetta tulee kehittää yhteistuumin. Se voi merkitä löyhempiä suhteita, mutta ei välttämättä. Tärkeämpää onkin puhua ylipäätään uskonnon asemasta yhteiskunnassamme - millaista uskontopolitiikkaa valtiovalta haluaa noudattaa.
74
2/24/2015 16:03:59miesmaallikkojäsenmaaseututervetulleita haastajia kirkolleSiinä suhteessa terve3tulleita haastajia kirkolle kun kirkon papisto ei pysty (eikä osaakkaan) tarjoamaan raamatullista opetusta. Kirkko antaa vielä herätysliikkeiden ja lähetysjärjestöjen toimia "siipiensä suojissa" mutta miten kauan? Lähetyshiippakunnan papit jotka toimivat Raamatun ja luterilaisen tunnustuksen pohjalta potkitaan pois kirkon helmoista. Mm vanhaa virkakäsitystähän ei ole todettu harhaopiksi johon Luther-säätiöläiset pidätättäytyvät (muutoinhan 2000 vuotta olili menty opillisesti pielessä. Annetaan luterilaisten eri porukoiden toimia kun esim sateenkaari messuja ym. voidaan pitää aivan vapaastiuskovien hengellisesti tiiviimmäksi yhteisöksiKirkko on siinä hankalassa tilanteessa että kun toiselle kumartaa niin toiselle pyllistää. Kun kirkko tarvitsee veronmaksajia niin siinäpä onkin haastetta kun hengellisesti välinpitämättömien joukkoa on n. 70% jotka milloin mistäkin kommentista lähtevät. Mutta kirkon tehtävähän on olla kirkkolain ja asetuksenkin 1& mukaan Raamattuun ja luterilaiseen tunnustukseen pitäytyvä yhteisö, muutoinhan tämän kirkon voi liittää kunnalliseen kulttuuritoimeen jos päätehtävä unohtuu.ei ja säilyttää nykyinen avioliittokäsitysNyky käytäntö on ok. Luomisjärjestys Jumalan puoleltahan jo kertoo että mieheksi ja naiseksi hän heidät loi. Homo- ja lespoliitoille ei löydy puoltoja mistään kohtaa Raamatustakyllä, mutta vasta tulevina vuosikymmeninäOletan että tämä tulee vastaan melko piankin. Nythän mm kansalaisaloiteella asia vauhdittuu milloin vain. Jos verotusoikeus poistuisi kirkolta se nähtävästi tervehdyttäisi seurakuntien hengellistä elämää.
Nimittäin leipäpapit tuskin pysyisivät "kelkassa" jos tulot olisivat työn tuloksilla ( ei ihmisvoimin) otettava niin kuin jo nykyisissä hengellisissä järjestöissä ja vapaitten suuntien seurakunnissa tapahtuu.
75
2/24/2015 17:42:56miesmaallikkojäsenpääkaupunkiseutuilmiö, jolla ei ole sanottavaa vaikutusta kirkon toimintaan
entistä liberaalimmaksi ja moniarvoisemmaksi yhteisöksi
kyllä ja siunata miehen ja naisen väliset avioliitotkyllä, mutta vasta tulevina vuosikymmeninä
76
2/24/2015 20:08:34miesmaallikkojäsenmaaseututervetulleita haastajia kirkolleKirkon asema ei ole itsestäänselvyys, on hyvä tarkastella vastaako kirkko niihin kysymyksiin ja tarpeisiin joita ihmisillä on. Kirkko ei pelasta iankaikkiseen elämään mutta sen sanoman tulee tuoda pelastus jokaisen ulottuville.en halua vastataHaluan että kirkko olisi moniarvoisempi mutta liberaalius tuntuu tärkeistä perusteista luopumiselta.kyllä ja siunata kaikki avioliitot, myös samaa sukupuolta olevien liitotTehtiin päätös mihin suuntaan tahansa se saa aikaan eroaallon. Avioliiton siunauksen täytyy olla papille vapaaehtoinen oman vakaumuksen ja omantunnon huomioiva.ei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyisellään
77
2/24/2015 21:56:55miesmaallikkojäsenmuu kaupunkitervetulleita haastajia kirkolle* kansankirkkomme on monessa suhteessa ainutlaatuinen maailmassa ja nämä yhteisöt ovat tervetullut muistutus siitä, että rakenne Suomessakin voisi olla toinen ja voi tulevaisuudessa olla toinen
* yhteisöt myös haastavat työntekijöitä ja kirkkoa yhteisönä terveellä tavalla (vaikka kaikessa ei voidakaan yhtyä niiden opetukseen) miettimään julistustaan ja opetustaan - sitoutuneisuuttaan siihen, mitä kirkkolain tunnustuspykälässä sanotaan: "...kirkko tunnustaa sitä Raamattuun perustuvaa kristillistä uskoa, joka on lausuttu kolmessa vanhan kirkon uskontunnustuksessa sekä luterilaisissa tunnustuskirjoissa"
en halua vastataen halua - tai paremminkin voi - vastata, koska mikään noista muista vaihtoehdoista ei mielestäni kuvaa tulevaisuuden kirkkoa, jonka tulee olla tunnustukseensa sitoutunut ja sen pohjalta toimiva kansankirkko, joka julistaa sanoillaan, elämällään ja teoillaan pyrkien vaikuttamaan ihmisten arkitodellisuudessa yksittäisten suomalaisten iankaikkiseksi ja ajalliseksi parhaaksi ja yhteiseksi hyväksiei ja säilyttää nykyinen avioliittokäsitysAviolitto miehen ja naisen välisenä suhteena on luomisjärjestyksen mukainen, mitä osaltaan osoittaa paitsi ihmisen biologia myös se on ollut todellisuutta eri kulttuureissa läpi ihmisen historian. Se on myös koko Raamatun selkeä todistus, niin Vanhan Testamentin kuin Uuden Testamentinkin, josta voimme lukea mm. Jeesuksen omat sanat siitä. Miehen ja naisen välisenä liittona se myös turvaa lapsen oikeuden isään ja äitiin ja antaa hyvän pohjan lasten ja nuorten tasapainoisen seksuaali-identiteetin kasvulle.
Jumalan ilmoitukseen sitoutuvana yhteisönä kirkolla ei ole oikeutta lähteä muuttamaan käsitystään avioliitosta, vaan sen tulee pysyä uskollisena omalle tunnustukselleen yhteiskunnan mahdollisesti erilaisista ratkaisuista huolimatta.
kyllä ja ryhtyä valmisteluihin jo tulevalla vaalikaudella* Kirkolliskokous on viime marraskuussa ilmaissut tukensa valtioneuvoston suunnitelmille ja aloittanut oman sen mukaisen lainsäädäntönsä, että kirkko luopuu yhteisövero-osuudesta ja sen korvaamisesta valtion talousarvioon varattavalla korvauksella kirkon yhteiskunnallisista lakisääteisistä tehtävistä ((hautaustoimi, väestökirjanpitotehtävät, kulttuurihistoriallisesti merkittävien rakennusten ja irtaimiston ylläpito)
* Yksityisten seurakuntalaisten kirkollisvero perustuu jäsenyyteen. Sillä, että vero kannetaan yhteiskunnan suorittaman verotuksen yhteydessä on historialliset juurensa. Se ei sinällään tee kirkosta valtiokirkollista ja kirkko korvaa tämän verottajalle maksaen siitä miljoonia euroja vuosittain
78
2/24/2015 22:06:18nainenmaallikkojäsenmuu kaupunkitervetulleita haastajia kirkolleKirkon pitää miettiä omaa toimintaansa ja sen sisältöä. en halua vastataEn voi kannattaa mitään edellä olevaa vaihtoehtoa, sillä mielestäni on tärkeää, että kirkko muodostuu jumalanpalvelusyhteisöistä, jotka ovat avoimia kaikille ja joissa on tilaa erilaisille näkemyksille, mutta jossa julistetaan klassisen kristinuskonsanomaa.ei ja säilyttää nykyinen avioliittokäsitysei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyisellään
79
2/25/2015 7:59:59nainenmaallikkojäsenmuu kaupunkitervetulleita haastajia kirkolleYhteistyö muiden kristittyjen kanssa tulee jatkossa tärkeämmäksi, joten muita yhteisöjä ei tule käsittää uhkana.
entistä liberaalimmaksi ja moniarvoisemmaksi yhteisöksi
Moniarvoisuus ja toisen vakaumuksen kunnioitus on avainasemassa.ei, mutta tulee hyväksyä myös samaa sukupuolta olevien avioliittoAvioliittokäsityksen muutos on yhteiskunnassamme hidas prosessiei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyisellään
80
2/25/2015 8:56:04miespappisjäsenmuu kaupunkitervetulleita haastajia kirkolleen halua vastataVaihtoehdot kysymyksessä ovat puutteelliset. Kirkon on etsittävä moneuden keskellä yhteistä ydintä ja perustehtävää, johon eri tavoin ajattelevat voivat sitoutua. ei ja säilyttää nykyinen avioliittokäsitysei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyisellään
81
2/25/2015 13:07:14nainenpappisjäsenmuu kaupunkitervetulleita haastajia kirkolleEm. ryhmiä on aina ollut ja tulee aina olemaan vrt. ns. vanhat herätysliikkeet. Liikkeet ja ryhmät ovat haastajina pikemmin tarpeellisia kuin tervetulleita. Ev.lut. kirkkoa syytetään kaikista ilmiöistä, koska olemme enemmistökirkko vrt. room.katolisen kirkon asema maailman suurimpana kirkkokuntana. Toivon ev.lut. kirkon säilyttävän asemansa ns. matalan kynnyksen, tavallisen ihmisen kirkkona.kirkon nykyinen tilanne on tyydyttäväKirkko on nykyisellään sikäli hyvässä tilanteessa, että vielä mahtuu hyvin eri tavalla ajattelevia saman kirkon sisälle. Tällaisena kirkkon pitäisi pysyäkin kunhan osataan myöntää erilaiset näkemykset ja kunnioittaa toisiamme. Jos kirkko jakautuu samanmielisten ryhmiksi, kirkko kadottaa uskottavuutensa. Rakkaus on sitä, että siedämme toisella tavoin ajattelevia. Uskon peruskysymyksistä - pelastuskysymyksistä - tulee kuitenkin olla samaa mieltä. Uskon käytännön sovellukset ovat muuttuneet vuosisatojen myötä...ei ja säilyttää nykyinen avioliittokäsitysAvioliiton siunaaminen on kirkollisen vihkimisen pihvi. Samaa sukupuolta olevien avioliiton hyväksyn rekisteröintitoimenpiteenä ja rukoilen mielelläni heidän puolestaan, mutta kirkon perinteistä avioliittokäsitystä ei tule muuttaa nykyisten suhdanteiden mukaan.ei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyiselläänSuomessa ei ole valtion kirkkoa, mutta ev.lut kirkolla on erityisasema, kuuluuhan yli 70 % kansalaisista ev.lut kirkkoon. Kirkon asema on tärkeä, ja siltä odotetaan palveluita vaikka ei oltaisi jäseniä esim. kirkollista hautaan siunaamista ei pyydetä ortodokseilta, helluntailaisilta tai vapaakirkollisiltä - luterilaisilta kylläkin. Paras ratkaisu lienee, että kaikki uskontokunnat saisivat verotusoikeuden.
Onhan se aika kummallista, että kirkkoa halutaan ajaa marginaaliin, vaikka edelleen yli 70 % kuuluu kirkkoon. Kun tilanne on alle 50 %, silloin voidaan pohtia tilannetta uudelleen.
82
2/25/2015 14:12:35miesmaallikkojäsenmuu kaupunkitervetulleita haastajia kirkolleUudet yhteisöt herättävät kirkon kysymään, mikä on sen tehtävä ja olemassaolon syy. Kirkon asema on ollut niin itsestään selvä, että on helppo nukahtaa tai jäädä puuhailemaan asioita, joilla ei ole mitään tekemistä kirkon työn kanssa. Terve kilpailu pitää suunnan selvänä ja toisaalta ihmisiä on niin erilaisia, jotka etsivät ja tarvitsevat erilaisia yhteisöjä ja hengellisiä koteja.uskovien hengellisesti tiiviimmäksi yhteisöksiNämä annetut vaihtoehdot ovat mielestäni yksipuolisia. Kirkko on perustaltaan uskovien yhteisö, joka ruokkii, kasvattaa ja rohkaisee jäseniään, mutta ei ole kuitenkaan eksklusiivinen vaan samalla kutsuva ja etsivä yhteisö. Kirkon tehtävä on samalla vaikuttaa ympäröivän yhteiskunnan ratkaisuihin ja suuntaan.ei ja säilyttää nykyinen avioliittokäsitysPidän nykyistä käytäntöä hyvänä, mutta en pidä vihkimisoikeudesta luopumistakaan mahdottomana. Jos yhteiskunta velvoittaa kirkkoa toimimaan avioliittokäsitystään vastaan, silloin on parempi luopua vihkimisoikeudesta. Oleellista on pitää kiinni Raamatun selvästä kannasta ja pitää avioliittoon vihkiminen miehen ja naisen välisenä. ei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyiselläänTässä jälleen kysymys, jossa on puolensa. Nykyistä käytäntöä pidän hyvänä tällä hetkellä, mutta jos esim. kirkon itsemääräämisoikeus on uhattuna, en pidä mahdottomana verotusoikeudesta luopumistakaan. Jossain mielessä se voisi olla muutenkin tervehdyttävää ja saisi kirkon keskittymään oleelliseen. Toisaalta myös moni kirkon tekemä hyvä asia jäisi tekemättä, jos verotusoikeus katoaisi...
83
2/25/2015 14:28:08nainenmaallikkojäsenmuu kaupunkitervetulleita haastajia kirkolleKo. tilanteessa luterilaiselle kirkolle tarjoutuu erityinen mahdollisuus selkiyttää sanomaansa ja kertoa omista näkemyksistään. Kyse on lähinnä uskontulkinnasta, jota kirkko voi tarvittaessa tarkistaa ja sitä kautta muuttaa toimintatapojaan.
entistä liberaalimmaksi ja moniarvoisemmaksi yhteisöksi
Kirkko on perusteissaan mielestäni jo nyt liberaali, mutta moniarvoisuutta tarvitaan lisää.

Kirkon liberaalius - jota Raamattukin käsittääkseni edustaa - jää varjoon tilanteissa, joissa esille nousevat yksittäisten jäsenten äänekkäät ehdottomat kannat esim. homouteen. Kärjistäen voisi ajatella, että kirkon alkuperäinen kristinuskoon pohjautuva liberaalius jää Raamattua jyrkästi tulkitsevien jäsentensä jalkoihin, mikä sinänsä on sääli.

Moniarvoisuutta lisäämällä kirkosta tulisi avarampi, koska erilaiset uskontulkinnat pääsisivät paremmin esille. Tällöin kaikkien kirkon jäsenten pitäisi hyväksyä se, ettei oma mielipide ole välttämättä ainoa oikea, koska eri asioissa kyse on todellakin uskon tulkinnasta, ja siinä viimeinen sana on Herrallamme. Toisaalta yhteisellä pelikentällä pitää olla yhteiset säännöt, joten myös moniarvoinen kirkko edellyttää tiettyjä linjauksia mm. naispappeudesta, homoudesta jne. Eli miten päästään siihen, että toimitaan moniarvoisesti yhteisten pelisääntöjen mukaan?!?
kyllä ja siunata kaikki avioliitot, myös samaa sukupuolta olevien liitotTässä vaiheessa tämä olisi kompromissi ja nopein tapa saada vaikeassa asiassa aikaan edes jonkinlainen päätös. Helpotusta päätökseen luulisi tuovan sen, ettei avioliitto ole luterilaisessa kirkossa sakramentti.

Samaa sukupuolta olevia pitää joka tapauksessa kohdella tavalla, jonka pohjana on kristillinen ihmiskäsitys. Kaikki ihmiset ovat Jumalan luomia ja Jumalan kuvia.
ei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyiselläänKirkko on ollut edelläkävijä ja vaikuttaja suomalaisen yhteiskunnan synnyssä (koulutus, sairaanhoito ym.) ja on yhä edelleen niin tärkeä kulttuurinen tekijä, että verotusoikeus on paikallaan.
Valtio ja kirkko voivat omilla paikoillaan tehdä hedelmällistä yhteistyötä kansalaisten hyväksi. Kirkko on osaltaan sekä kansakuntaa koossa pitävä voima että ovien avaaja muiden uskontojen ja kulttuurien suuntaan.
84
2/25/2015 15:46:12miespappisjäsenmaaseututervetulleita haastajia kirkolleSuomen kirkollinen ja uskonnollinen tilanne normalisoituu muun kristikunnan kanssa ja vaatii näin suomen ev. lut kkoa keskittymään olennaiseen.uskovien hengellisesti tiiviimmäksi yhteisöksiKirkko ei voi kilpailla palveluiden tai viihteen tuottamissa. Kirkko on ensisijaisesti hengellinen yhteisö, siinä on sen keskeinen osaaminen.ei ja säilyttää nykyinen avioliittokäsitysKirkolliskokous, piispainkokous ja kirkkohallitus on todennut ja päättänyt, että avioliitto on miehen ja naisen liitto ja että kirkon ei ole syytä muuttaa kristillistä avioliittokäsitystään.ei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyiselläänKirkollisverohan on jäsenmaksu. Kirkon jäsenet hyötyvät siitä että sen veronluonteinen. Tällöin jäsenmaksua maksetaan tulojen mukaan, paljon tuloja suurempi maksu, vähän tuloja pienempi maksu, ei tuloja ei maksua ollenkaan. Jos maksu ei oli veronluoteinen, jäsenmaksu saattaisi olla sama kaikille jäsenille, tai sitten olisi kenties perhejäsenmaksu. Osa tuloista kerättäisiin toimitusmaksuina ja lahjoituksina, kuten monissa muissa kirkoissa.

Sinänsä kirkollisveron perintä on valtiolle hyvä bisnes. Koko kirkko maksaa valtiolle vuodessa 21 miljoonaa euroa veronkantokulua. Kokonaiskirkkohan ei saa veroja mistään, vaan seurakuntalaiset maksavat veroja ja seurakunnat saavat ne, kuten veronkantokulutkin.

Esim oma seurakuntani, jossa jäseniä on 5600 seurakuntalaista, maksaa valtiolle 28 000 € veronkantokuluja. Yhden työntekijän palkanverran. Kun yksi seurakuntalainen maksaa kirkollisveroa keskimäärin 235€, tarvitaan 120 seurakuntalaista pelkästään veronkantokulujen maksamiseen.
85
2/25/2015 16:08:26nainenmaallikkojäsenmuu kaupunkitervetulleita haastajia kirkolle
entistä liberaalimmaksi ja moniarvoisemmaksi yhteisöksi
ei, mutta tulee hyväksyä myös samaa sukupuolta olevien avioliittoei, kirkon asema ja verotusoikeus pitää säilyttää nykyisellään
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100