
The Silha Center Bulletin 
Winter/Spring 2015: Volume 20, No. 2 

News Organizations Backpedal after Failures to Fact Check, 
Anchor’s False Stories 

During late 2014 and early 2015, several news organizations found 
themselves facing scandals surrounding the authenticity of their reporting. 
Rolling Stone and New York magazine apologized to readers after failing to 
complete full fact-checking processes on two different high-profile stories. NBC 
News suspended its popular news anchor Brian Williams after it was discovered 
he had given false accounts of his experiences reporting from Iraq in 2003. All of 
the scandals have prompted commentators to raise questions over the news 
organizations’ credibility. 
 
Rolling Stone Faces Criticism after Publishing Story on Campus Rape 
Allegations 

On Nov. 19, 2014, Rolling Stone published a story, titled “A Rape on Campus,” 
detailing an alleged gang rape during a 2012 fraternity party on the campus of 
the University of Virginia (UVA). The story, by Sabrina Rubin Erdely, traced the 
account of “Jackie,” a third-year student, who alleged that she was brutally 
attacked at Phi Kappa Psi’s fraternity house during her freshman year at UVA. It 
also described the subsequent physical and emotional trauma she faced 
following the attack. Erdely’s piece examined the relationship between sexual 
assaults and UVA’s fraternity life, suggesting that they were closely intertwined. 
The story also criticized the university’s administration support services for rape 
victims and punishments for perpetrators of rape as being inadequate due to 
officials’ concerns about the campus’ reputation.  The Rolling Stone story is 
available at 
http://www.rollingstone.com/culture/features/a-rape-on-campus-20141119. 

Rolling Stone’s story quickly caught national attention with much of the 
focus on the campus fraternity culture of UVA. According to a November 22 
Washington Post story, UVA President Teresa Sullivan suspended all fraternity and 
sorority social activities on campus during the remainder of the Fall 2014 
semester. Sullivan also stated that police in Charlottesville, where UVA is located, 
had initiated an investigation of the alleged rape depicted in the Rolling Stone 
story and administrators were meeting to discuss the school’s sexual misconduct 
policy in response to the story. 

However, subsequent interviews with Erdely about “A Rape on Campus” 
raised several questions about the reporting process of the story. On the 
November 27 episode of Slate’s “Double X” podcast, hosts Hanna Rosin, June 

http://www.rollingstone.com/culture/features/a-rape-on-campus-20141119


The Silha Center Bulletin 
Winter/Spring 2015: Volume 20, No. 2 

Thomas, and Katy Waldman spoke with Erdely about the Rolling Stone article. 
During the course of the interview, the hosts of “Double X” asked Erdely specific 
questions about whether she had contacted the accused perpetrator or any 
officers of the UVA fraternity where the alleged incident took place. Erdely 
explained that many of the people she wanted to interview were not available, but 
that she had briefly spoken with the fraternity chapter’s president as well as a 
crisis manager with the fraternity’s national organization. Both were surprised 
about the allegations but provided little comment, according to Erdely. 

Rosin also asked Erdely why she believed Jackie’s story was convincing. 
Erdely said that she thought Jackie was very credible. “I put her story through the 
ringer to the extent that I could,” Erdely said. “I spoke to virtually all of [Jackie’s] 
friends to find out what she had told them at various points… I found [the story] 
to be very consistent. [With] the degree of her trauma, there’s no doubt in my 
mind that something happened to her that night.” 

Other news organizations also investigated Erdely’s reporting, which 
confirmed that Erdely had not contacted any of the alleged rapists. On December 
1, Rolling Stone Deputy Editor Sean Woods told The Washington Post, “We did not 
talk to them. We could not reach them.” The Post also reported that Erdely told 
the newspaper that she did not identify any of the accused attackers per the 
request of Jackie. Woods defended the decision of not naming any of the alleged 
perpetrators because “we were telling Jackie’s story. It’s her story,” according to 
the Post. 

In a December 2 story on Slate, Rosin and Allison Benedikt noted the 
absence of any explanation in Rolling Stone for Erdely’s failure to contact the 
accused. “In the course of 9,000 words, Erdely chronicles an administration’s 
tepid response to a terrible crime. But what the piece is missing is one small 
thing: that single, standard sentence explaining that the alleged perpetrators of 
the crime deny it, or don’t deny it, or even that they could not be reached for 
comment,” Benedikt and Rosin wrote.  “It’s often a boring sentence, one that 
comes off as boilerplate to readers, but it’s absolutely necessary, because it tells 
readers you tried your best to get the other side of the story. You notice when it 
isn’t there.” 

In a December 5 story, the Post continued to report on questionable aspects 
of Rolling Stone’s original article. The Post interviewed several of Jackie’s friends 
portrayed in the article who said they believed that something happened to her, 
but were not able to confirm important aspects of the attack, noting that the 
account of it had “changed over time.” The Post also reported that the fraternity 
where the attack had supposedly taken place stated that it did not host a social 
event the weekend of the alleged assault. The fraternity noted that no members 



The Silha Center Bulletin 
Winter/Spring 2015: Volume 20, No. 2 

of its organizations worked as lifeguards at the university’s aquatic center in 
2012, which is how Jackie said she had met the purported attacker. However, the 
Post also interviewed Jackie, who continued to maintain the same account of 
events as portrayed in Rolling Stone. 

That same day on the magazine’s website, Rolling Stone Managing Editor 
Will Dana published an apology for the magazine’s failure to fully investigate 
Jackie’s story.  Dana explained that the magazine was honoring Jackie’s request 
that Erdely not contact any of her alleged assailants. “In the face of new 
information, there now appear[s] to be discrepancies in Jackie’s account, and we 
have come to the conclusion that our trust in her was misplaced,” Dana wrote. 
“We were trying to be sensitive to the unfair shame and humiliation many 
women feel after a sexual assault and now regret the decision to not contact the 
alleged assaulters to get their account. We are taking this seriously and apologize 
to anyone who was affected by the story.” However, Rolling Stone later amended 
its statement to explain that it did not blame Jackie for the discrepancies. “The 
mistakes are on Rolling Stone, not on Jackie,” Dana said in the amended 
statement. Rolling Stone also added a note from Dana explaining the controversy 
before the story on its website. 

Several commentators criticized Rolling Stone for its poor reporting in “A 
Rape on Campus.” In a December 8 interview on Southern California Public 
Radio’s “AirTalk,” Silha Professor of Media Ethics and Law and Silha Center 
Director Jane Kirtley said that Erdely and the magazine’s editors had failed to 
adhere to basic reporting processes. “To my mind, this is a violation of 
elementary journalistic principles,” Kirtley said. “To have a single source for a 
story of this nature is just completely irresponsible.” 

Kirtley also explained that the uncorroborated story could also create 
additional problems. “As we’ve seen in the brouhaha in the last week or so, 
people will be looking at these kinds of holes [in Rolling Stone’s reporting] and 
calling them to account,” Kirtley said. “It really undermines not just the 
credibility of the magazine, but, frankly, the credibility of the victims’ rights 
movements and many other advocacy groups which presumably have common 
interest in what Rolling Stone seems to have had here.” 

In a December 10 story for the Columbia Journalism Review, Alexis Sobel 
Fitts criticized the magazine’s response to the follow-up stories by The 
Washington Post and Slate. “Rolling Stone’s subsequent apology is doing nothing to 
restore confidence in its critics and readers. [Dana] first blamed Jackie, writing 
that ‘our trust in her was misplaced,’” Fitts wrote. “Then he backtracked, 
updating the apology to make clear that it was Rolling Stone’s fault for not 



The Silha Center Bulletin 
Winter/Spring 2015: Volume 20, No. 2 

checking out her story. The post has been updated, with no disclosure of the 
changes, several times since.” 

Fitts suggested that Rolling Stone should have considered following the lead 
of other news organizations that faced controversies over their journalism, such 
as The New York Times handling of fabulist Jayson Blair and Grantland’s 
controversial story outing a transgender woman. (For more on Jayson Blair, see 
“Developments in Media Ethics: Jayson Blair and The New York Times” in the 
Summer 2003 issue of the Silha Bulletin, and for more on the Grantland incident, 
see “News Coverage of Transgender Individuals Raises Ethical Reporting Issues” 
in the Winter/Spring 2014 issue.) “[Erdely] made a large mistake… by basing 
entire swaths of narrative on a single source’s account — a mistake critics have 
noted may well impact people’s belief in future accusations of sexual assault, 
which, despite consistently low rates of a false reports, are easily undermined by 
a single lapse in accuracy,” Fitts wrote. “That’s what makes it so important for 
Rolling Stone to rigorously re-report the facts of the story, disclosing how it was 
vetted, what went wrong, and which parts of the piece are trustworthy.” 

The fallout of Rolling Stone’s story continued into 2015. The Washington Post 
reported on March 23, 2015 that the Charlottesville Police Chief Timothy Longo 
said that an extensive five-month investigation had found no evidence that the 
alleged rape depicted in the Rolling Stone article actually took place. “We’re not 
able to conclude to any substantive degree that an incident occurred at the Phi 
Kappa Psi fraternity house or any other fraternity house, for that matter,” Longo 
said during a press conference, according to the Post. “That doesn’t mean 
something terrible didn’t happen to Jackie… We’re just not able to gather 
sufficient facts to determine what that is.” 

On April 5, 2015, Rolling Stone formally retracted “A Rape on Campus” after 
the Columbia Journalism Review published an extensive report by Columbia 
University Graduate School of Journalism Dean of Academic Affairs Sheila 
Coronel, Columbia University School of Journalism Dean Steve Coll, and 
postgraduate research scholar Derek Kravitz on the failures of the journalistic 
process for “A Rape on Campus.”  Rolling Stone had commissioned Coll to conduct 
the investigation into the magazine’s reporting of the story. The Columbia School 
of Journalism report found that Rolling Stone had failed on many fronts. “Rolling 
Stone’s repudiation of the main narrative in ‘A Rape on Campus’ is a story of 
journalistic failure that was avoidable. The failure encompassed reporting, 
editing, editorial supervision and fact-checking,” the authors of the report wrote. 
“The magazine set aside or rationalized as unnecessary essential practices of 
reporting, that, if pursued, would likely have led the magazine’s editors to 
reconsider publishing Jackie’s narrative so prominently, if at all.” 



The Silha Center Bulletin 
Winter/Spring 2015: Volume 20, No. 2 

The report highlighted several specific errors. One of the most prominent 
errors was Rolling Stone’s reliance on Jackie as a sole source of the incident 
without completing due diligence to corroborate her story. The authors of the 
report also pointed to other failures that created serious problems for the story, 
such as the story’s use of pseudonyms that obscured key information, Erdely’s 
failure to corroborate derogatory information about several people depicted in 
the story, and the magazine’s failure to provide complete information about its 
story to the fraternity when asking for a response to the rape allegations. 

“The problem was methodology, compounded by an environment where 
several journalists with decades of collective experience failed to surface and 
debate problems about their reporting or to heed the question they did receive 
from a fact-checking colleague,” the authors wrote. The full report can be found 
at 
http://www.cjr.org/investigation/columbia_journalism_school_rolling_stone.php. 

In an April 6 interview on Southern California Public Radio’s “AirTalk,” 
Kirtley said that Columbia School of Journalism’s report confirmed much of what 
observers had already suspected, but it had provided some additional 
explanations of what happened with Rolling Stone’s story. “What we didn’t know 
was about the breakdown in the fact-checking process, the fact that editors 
apparently decided not follow their own internal guidelines for checking the 
veracity of a story and for giving a fair opportunity to those who are criticized to 
respond,” Kirtley said. “I was just troubled by the sense that, at least as far as 
Rolling Stone is concerned, they seem to be in a mode that suggests that they 
think that the blame rests on the feet of Jackie… Whatever problems or issues 
that that young person might have, to me, are ultimately irrelevant because what 
we had was a failure in the journalistic process. And Rolling Stone has to own that. 
That’s all there is to it.” 

On April 6, The New York Times reported that Phi Kappa Psi issued a 
statement announcing that it would seek “to pursue all available legal action 
against Rolling Stone” for the impact that “A Rape on Campus” had had on the 
fraternity. However, Charles D. Tobin, the head of the national media practice at 
the law firm Holland & Knight, suggested that the fraternity would have a hard 
time pursuing a successful defamation lawsuit. Tobin said that Phi Kappa Psi 
would need to show that any false claims in the Rolling Stone story were “of and 
concerning” the fraternity as an entity. 

Tobin also noted that if a court deemed that the fraternity was a public 
figure, Phi Kappa Psi would be required to prove that the magazine acted with 
“actual malice,” meaning that Rolling Stone knew that the story was false or acted 
with reckless disregard of the truth, as required by U.S. Supreme Court decisions 

http://www.cjr.org/investigation/columbia_journalism_school_rolling_stone.php


The Silha Center Bulletin 
Winter/Spring 2015: Volume 20, No. 2 

in New York Times v. Sullivan, 376 U.S. 254 (1964) and Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 
U.S. 323 (1974). “It would be colossally difficult for them to make a successful 
claim,” Tobin said. 

According to the Times’ story, Rolling Stone declined to provide a comment 
on Phi Kappa Psi’s possible lawsuit. As the Bulletin went to press, the fraternity 
had not yet taken formal legal action against the magazine. 
 
New York Magazine Apologizes for Failing to Fact Check Story on Millionaire 
Teen 

On Dec. 14, 2014, New York magazine published its annual “Reasons to Love 
New York” issue. The issue contained several human-interest feature stories 
focusing on unique aspects of New York City. One of the features, “A Stuyvesant 
Senior Made Millions Picking Stocks” by Jessica Pressler, told the story of 
Mohammed Islam, a 17-year-old high school student who was reported to have 
made $72 million trading stocks. The story explained that Islam had begun 
trading penny stocks at a young age. As he grew older, he began to study finance 
and became more efficient at trading, eventually earning significant profits. 
“Though he is shy about the $72 million number, he confirmed his net worth is 
in the ‘high eight figures,’” Pressler wrote. Pressler also interviewed Islam’s high 
school friends, Damir Tulemaganbetov and Patrick Trablusi, who also claimed 
that Islam had made large amounts of money trading stocks. 

However, the story began to unravel the following day as news 
organizations began to question the facts of the story. In a December 15 story, 
Business Insider reported that people who knew Islam believed that the $72 
million figure was fabricated. The business news website also interviewed 
Tulemaganbetov, who would not confirm an exact amount of Islam’s worth. 
Instead, Tulemaganbetov said that he believed Islam was a good stock trader and 
was a “genius.” Business Insider also reported that Pressler had defended the story 
in a tweet saying that she had seen a bank statement confirming Islam’s bank 
account claims. 

That same day, Scott Wapner, host of CNBC’s “Fast Money Halftime 
Report,” reported that Islam had arrived at their studios for an interview but 
backed out after questioning during a pre-television interview. Wapner wrote 
that Islam said the $72 million figure was not accurate, but that the figure was 
closer to a few million dollars. Islam also attempted to steer the focus away from 
the specifics of his worth. “The attention is not what we expected,” Islam told 
CNBC during the pre-interview, according to Wapner. “We never wanted the 
hype. This was about friends trying to make something exciting together.” 



The Silha Center Bulletin 
Winter/Spring 2015: Volume 20, No. 2 

Wapner also reported that New York magazine had released a statement saying 
that it had seen bank statements confirming the eight-figure amount. 

On the evening of December 15, The New York Observer reported that Islam 
and Tulemaganbetov told the tabloid during an interview in the offices of a crisis 
public relations firm, 5wpr, that the entire story was made up. During the 
interview, Islam explained that he had never invested any money nor made any 
profits. The most significant trading that he had done was participating in 
simulated trades while running an investment club at Stuyvesant High School. 

In a follow-up interview on December 16, Islam and Tulemaganbetov told 
the Observer that the fact-checking process for the New York magazine story was 
limited. Islam said that he had shown a doctored bank statement to a fact checker 
for the magazine while standing outside the Stuyvesant High School. Islam also 
claimed that no one at New York magazine seemed to check other statements 
attributed to him in the story, such as renting a Manhattan apartment or owning 
a BMW. 

After it was revealed that the story was a hoax, New York published an 
apology to its readers on December 16 and added a note to the online story about 
Islam. “We were duped,” the note explained. “Our fact-checking process was 
obviously inadequate; we take full responsibility and we should have known 
better. New York apologizes to our readers.” The Washington Post reported the 
same day that 5wpr also released a video of Islam apologizing for creating the 
fictional story. “I’m sorry to anyone who may have been hurt by this story,” Islam 
said in the video. “I didn’t fully realize the consequences of my actions.” The 
Huffington Post also reported on December 19 that Bloomberg News rescinded a 
job offer that it had given to Pressler prior to the publication of the story about 
Islam. 

Several commentators criticized New York magazine for believing Islam’s 
story. On the December 16 episode of CNBC’s “Squawk Box,” Wapner said that the 
story should have been doubted from the beginning. “You know, you read this 
story and say, ‘I don’t know if this passes the smell test from the get-go,’” Wapner 
said. Wapner also explained that after he asked Islam and Tulemaganbetov some 
basic questions about their investments, “the whole [story] just started to spiral 
out of control.” 

Also on December 16, Time magazine’s Susie Poppick speculated how New 
York magazine might have been so easily tricked. “From hobbyists to 
professionals, investors are thrilled by the idea that with enough smarts and hard 
work anyone can go from rags to riches, no matter where they start. If an 
industrious first-generation American can build a massive fortune between the 
age of 9 and 17, you can too, right?” Poppick wrote. “There’s a term for this 



The Silha Center Bulletin 
Winter/Spring 2015: Volume 20, No. 2 

impulse, in fact: ‘confirmation bias,’ which is what experts call the common 
human tendency to seek out only information that confirms what we already 
think — or want to think.” 

However, Poppick noted that journalists should have simply done the math 
for Islam’s story. “Imagine that someone had spotted Islam’s prodigious talent 
and given him $100,000 to play with in the market. Even then he would have had 
to return an average of 108% annually. That’s more than five times Warren 
Buffet’s average returns of 20%. And he would have had to do it every year for 
nearly a decade,” Poppick wrote. “In other words, Islam’s story was 
preposterously unlikely even if we’d given him all of the benefits of all of our 
doubts.” 
 
NBC News Suspends Anchor after False Public Statements and Exaggerated 
Reporting 

On Feb. 10, 2015, The New York Times reported that NBC announced that it 
had suspended Brian Williams, the network’s lead news anchor and host of “NBC 
Nightly News.” The six-month suspension without pay came on the heels of a 
controversy that had erupted around Williams’ embellished accounts of his 
reporting during the 2003 U.S. invasion of Iraq. In 2003, Williams reported that 
he was riding in a helicopter as part of a convoy with several military personnel 
during the United States’ initial Iraqi invasion. According to his 2003 report, a 
rocket-propelled grenade struck a helicopter in front of Williams’ transport. 
Although the helicopter was damaged, military pilots were able to land the 
vehicle without any casualties. Williams’ report showed footage of the downed 
helicopter, and he did not say that he was on the helicopter that was struck by the 
rocket. 

However, Williams’ account of the Iraq event changed over time, according 
to a February 5 Times story. During a 2013 appearance on “The Late Show with 
David Letterman,” Williams told host David Letterman that he had actually been 
in the damaged helicopter. On Jan. 30, 2015, Williams ended his nightly broadcast 
showing a video of him taking U.S. Army Command Sergeant Major Tim Terpak, 
the pilot of Williams’ helicopter in 2003, to a New York Rangers hockey game to 
honor the veteran the previous day. During the January 30 broadcast, Williams 
described the 2003 event as “a terrible moment a dozen years back during the 
invasion of Iraq when the helicopter we were traveling in was forced down after 
being hit by [a rocket-propelled grenade].” 

Later, NBC posted the video of Williams honoring Terpak on Facebook, 
according to a February 4 Times story. Although the video prompted several 
compliments, commenter Lance Reynolds wrote on the Facebook post, “Sorry 



The Silha Center Bulletin 
Winter/Spring 2015: Volume 20, No. 2 

dude, I don’t remember you being on my aircraft. I do remember you walking up 
about an hour after we had landed to ask me what happened.” Reynolds’ 
comment prompted military newspaper Stars and Stripes to conduct an 
investigation. In a February 4 story, Stars and Stripes reported that Williams 
admitted in an interview that he had “misremembered the events” and 
apologized. “I would not have chosen to make this mistake,” Williams told the 
newspaper. “I don’t know what screwed up in my mind that caused me to 
conflate one aircraft with another.” 

Later that evening, Williams also apologized to viewers during his nightly 
news broadcast. “This was a bungled attempt by me to thank one special veteran 
and by extension our brave military men and women veterans everywhere, those 
who have served while I did not,” Williams said, according to the Times’ February 
4 story. “I hope they know they have my greatest respect and also now my 
apology.” 

Despite the apology, Williams remained embroiled in controversy as people 
continued to criticize the anchor through social media, using Twitter to create 
“#BrianWilliamsMisremembers,” satirical jokes with Williams claiming he was at 
several different historical events. The Washington Post reported on February 6 
that NBC News was conducting an internal fact-checking investigation into 
Williams’ statements he made about the Iraq incident. The investigation, led by 
NBC investigative editor Richard Esposito, also examined Williams’ reporting on 
Hurricane Katrina in 2005. NBC News explained that it received questions about 
conflicting accounts of Williams’ claims that he witnessed a suicide in New 
Orleans’ Superdome as well as seeing dead bodies floating in floodwater during 
the aftermath of the hurricane. The following day, Williams announced that he 
would temporarily step aside as the anchor of NBC’s “Nightly News,” according to 
the Post. Days later on February 10, NBC announced its six-month suspension of 
Williams in an attempt to curb the rising criticisms of the anchor. 

Before and after the suspension, commentators suggested that Williams’ 
falsehoods had seriously damaged both his and NBC News’ credibility. “No 
mainstream news organization can afford to have people saying ‘your nightly 
news anchor is a liar,’” Silha Professor Jane Kirtley told the International Business 
Times on February 9. “You just can’t afford to have it, and it’s not a question of 
just a couple of crackpots coming out of the woodwork and making an 
accusation. At least as of now, there appears to be evidence that Brian Williams 
was not telling the truth.” 

e—In the same International Business Times story, former CNN 
correspondent and MediaWorks Resource Group founder Mark Bernheimer 
suggested that Williams had tarnished any chance at reporting on military 



The Silha Center Bulletin 
Winter/Spring 2015: Volume 20, No. 2 

ventures in the future. “What kind of credibility is he going to have the next time 
he deploys himself in a war zone and has to interface directly with the military?” 
Bernheimer asked. “Those people are not going to trust him and they’re not 
going to want to give him their stories and they’re not going to necessarily want 
him in their helicopters.” 

Commentators also questioned whether Williams’ punishment was harsh 
enough. On February 11, The Washington Post reported that Steve Burke, chief 
executive officer of NBC Universal and an executive vice president with Comcast, 
NBC’s parent company, had considered firing Williams over the exaggerated and 
self-serving accounts of Iraq and Hurricane Katrina. Others suggested that Burke 
would have been justified in firing Williams. In an interview with The Washington 
Post on February 10, Mark Feldstein, a professor of broadcasting at the University 
of Maryland, observed that he was surprised that Williams retained his job. 
“Anyone else at NBC who engaged in this conduct would have been fired 
immediately,” Feldstein said. “Did NBC really complete a thorough investigation 
of all the allegations of false reporting by Williams in just one week? I don’t think 
so.” 

 
— Casey Carmody 

Silha Bulletin Editor 
 
 

 
 
 


	News Organizations Backpedal after Failures to Fact Check, Anchor’s False Stories 

