The Too-Good-To-Be True Hall of Fame

Reebok EasyTone Shoes and Apparel

The claim: “Better legs and a better butt with every step.” In an ad featuring a fit and
attractive model, Reebok claimed that its walking shoes, running shoes and flip-flops
were “proven to work your hamstrings and calves up to 11 percent harder” and that
they toned the buttocks “up to 28 percent more than regular sneakers, just by walking.

The truth: Though it did not admit to anything, Reebok settled Federal Trade
Commission charges, agreed to pay $25 million and promised to stop making claims
that toning shoes or apparel strengthen or tone muscles without scientific evidence.
Anyone who bought these items can submit a request for a refund here.

Norelco Clean Water Machine


http://www.ftc.gov/opa/2011/09/video/fitness.shtm
http://www.ftc.gov/opa/2011/09/video/fitness.shtm
https://cert.gardencitygroup.com/rbk/fs/ftc-1

The claim: Makes tap water clean or cleaner.

The truth: In 1988, a judge found that Norelco sold its Clean Water Machine even
though it knew that the purifier added a potentially hazardous chemical to tap water.
The filter had been made with cement containing methylene chloride, which was
considered a cancer-causing agent. Norelco was forbidden to misrepresent any tests
of its products or the performance of the purifier.

Dr. Clark’s Zapper

e

e\
o \
\
\

=\

i°d

\

i

The claim: Kills disease-causing parasites in the body with electricity and is effective in
treating diseases like cancer and AIDS.

The truth: The Switzerland-based company, along with its U.S. counterpart, sold a
variety of gadgets, including the Zapper, the Super-Zapper Deluxe and the
Syncrometer, without any reasonable basis to substantiate its advertising claims,
according to the FTC. The company agreed to pay refunds to U.S. citizens in 2004.

Airborne



Popin
wr

jouth!
]

The claim: The vitamin and herbal supplement, advertised as a “miracle cold buster,”
fights off colds and builds immune systems.

The truth: In 2006 ABC’s Good Morning America investigated Airborne’s claims that it
was a cold remedy, reporting that its clinical trials weren’t conducted by doctors. Two
years later, the company agreed to pay customers $23 million in a class action
settlement.

Kellogg's Rice Krispies Cereal

The claim: “Now Helps Support Your Child’s Immunity” and provides 25% of the daily
recommended amount of antioxidants, nutrients and vitamins.

The truth: After drawing fire from critics during the height of the swine-flu scare in
2009, Kellogg’s removed the claims from its boxes, saying, “While science shows that
these antioxidants help support the immune system, given the public attention on
H1N1, the company decided to make this change.” One food-policy expert said at the
time, “By their logic, you can spray vitamins on a pile of leaves and it will boost
immunity.”

Dr. Koch’s Cure All


http://www.usatoday.com/money/industries/food/2009-11-02-cereal-immunity-claim_N.htm
http://www.usatoday.com/money/industries/food/2009-11-02-cereal-immunity-claim_N.htm

The claim: The drug, which Koch called “glyoxylide,” could cure practically “all human
ills, including tuberculosis” and even cancer.

The truth: As a 1948 TIME article noted, government chemists found nothing in
glyoxylide except distilled water, even though Koch used it — and little else — to treat
cancer patients. The FDA kept a close eye on Koch for years but never saw him
prosecuted. Koch, whom FDA attorney William W. Goodrich called “probably the

smartest, brightest quack in the U.S.,” eventually fled the country for Rio de Janeiro in
the late 1940s.

Nivea My Silhouette! Skin Cream

¥ Silhouetter

My Silhouettet p

i

The claim: Regular use significantly reduces consumers’ body size.

The truth: After an FTC complaint that Nivea’s parent company couldn’t substantiate
its claims, Nivea agreed to stop touting its “Bio-slim Complex,” which was just a
combination of anise and white tea. It had to pay $900,000 in 2011 as part of a
settlement.

Listerine


http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,779980,00.html

The claim: Listerine can prevent and cure colds and sore throats; rinsing with it is as
effective as flossing in fighting tooth and gum decay.

The truth: Initially sold as a surgical antiseptic in the 19th century, Listerine was the
first product marketed as a mouthwash starting in 1914. In a landmark 1976 case, the
FTC declared that the health claims were bogus and forced Warner-Lambert, its
manufacturer at the time, to spend $10 million on ads that read, “Contrary to prior
advertising, Listerine will not help prevent colds or sore throats or lessen their severity.”
More recently, in 2005, a federal judge ordered Pfizer, then maker of Listerine, to pull its
commercials claiming that rinsing with Listerine is as effective as flossing in fighting
tooth and gum decay.

Splenda

The claim: “Made from sugar so it tastes just like sugar.”

The truth: Merisant Co., which makes sugar rival Equal, sued Splenda over its
marketing slogan and advertising campaign, arguing that the company led consumers
to believe Splenda was healthier and more natural than other sugar substitutes. In
2007, the two sides reached a settlement over the slogan. A jury also reached a
verdict, but as a result of the settlement, it was not read in court. Splenda later
changed its slogan to “It’'s made from sugar. It tastes like sugar. But it’s not sugar.”
Splenda’s main ingredient is sucralose, which is not sugar and is made in a laboratory.
Sugar molecules are used in the process, but the final product contains no sugar.

Q-Ray Bracelets



The claim: Provides immediate and significant pain relief from arthritis and other
chronic conditions.

The truth: After years of working its way through the court system, a lower court
decision for the FTC was upheld by an appeals court in 2008 in an $87 million ruling
against Q-Ray Bracelets, which promised pain relief despite lacking any scientific basis
for the claim. In 2011, the FTC began mailing 248,931 refund checks to consumers
who were misled by the company.

Dannon Yogurt

-
IFIDys REG '
€ U

.
{ -
&
ULARYS
-
- .
LATE \ ( “
e Svarem
-
.
-
- .

REG

4
e
Wi T
: 6@;77

»
.

-
ov s«

The claim: DanActive helps prevent colds and flu; one daily serving of Activia relieves
temporary irregularity and helps with “slow intestinal transit time.”

The truth: After an FTC complaint regarding the substantiation of its claims, Dannon
agreed to settle FTC charges and drop claims that the yogurt reduced the likelihood of
getting sick and helped with, ahem, irregularity. In 2010, a judge ordered Dannon to
pay $45 million in damages.



